Allt fler svenskar uppger att de blir störda av reklam. Därför har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer lanserat initiativet ”Reklam – inte bara störande” för att öka förståelsen för reklam och vad som skulle hända om reklamen försvann.

Förra året menade 52 procent av svenska folket att de hade en negativ inställning till reklam, enligt undersökningen Svenskarnas inställning till reklam. Dessutom har en aktuell undersökning från World Federation of Advertisers visat att 54 procent menar att det inte är okej att mötas av reklam i sociala medier. Sveriges Annonsörer vill med initiativet ”Reklam – inte bara störande” sprida kunskap och påvisa varför reklamen är viktig. Sveriges Annonsörer har bett TU att informera sina medlemmar om kampanjen.

I en rapport från revisionsbyrån Deloitte har reklamens roll och dess effekter klartlagts. Bland annat framkommer det att en investerad euro ger sjufaldigt tillbaka till EU:s BNP. Reklamen bidrar dessutom till arbetstillfällen och möjliggör ett bredd medieutbud och sociala medier.

– Reklamen möjliggör det mesta som vi tar för givet i dag. Därför är vi oroade över utvecklingen när allt fler värjer sig mot reklamen på olika sätt. Vi vill vara en motkraft till den negativa inställning till reklam som finns i samhället och genom detta initiativ hoppas vi kunna skapa dialog och öka förståelse för reklamens roll, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Initiativet ”Reklam – inte bara störande” kommer att synas på tv, i radio och dagspress samt online. Satsningen blir den största från Sveriges Annonsörer hittills. Reklambyrån bakom kampanjen är Forsman & Bodenfors. Kampanjen pågår från vecka 26 till 35 och kommer följas upp de kommande åren.

Fem annonser möjliga att ladda ned

  1. SverigesAnnonsorer_1pdf
  2. SverigesAnnonsorer_2
  3. SverigesAnnonsorer_3pdf
  4. SverigesAnnonsorer_4
  5. SverigesAnnonsorer5

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.