Spel och lotterier
Den 1 januari 2019 upphörde det svenska spelmonopolet. Det är sedan dess tillåtet att erbjuda och marknadsföra spel för bolag som har tillstånd för detta (licens) från Spelinspektionen. Vid marknadsföring av spel ska måttfullhet iakttas. Reklamen får heller inte rikta sig till personer under 18 år. Vid överträdelser av spellagen ansvarar i första hand annonsören. Men även den som bidragit till marknadsföringen, som en sajt eller en tidning, kan i vissa fall bli medansvarig. Utöver den reglering av marknadsföringen som finns i spellagen så finns självreglering inom branschen. TU har för sina medlemmar tagit fram en särskild rekommendation.
TU anmäler Sverige till EU-kommissionen om spelannonserna – igen
År 2013 anmälde mediehusens branschorganisation TU den svenska staten till EU-kommissionen för fördragsbrott när det gäller den fria rörligheten för speltjänster, i praktiken det svenska spelmonopolet, och det så kallade främjandeförbudets hinder mot spelannonsering....
TU säger nej till Lotteriinspektionen och Förvaltningsrätten!
Förvaltningsrätten i Linköping har i tre domar uttalat att den anser att det s k främjandeförbudet i Lotterilagen är förenligt med EU-rätten. De aktuella domarna avser länkning till utländska spelbolag på Aftonbladets och Expressens nätupplagor samt reklam för...
Spela inte bort tidningarna!
Presstödet uppgår årligen till ungefär en halv miljard kronor. Samtidigt får redaktionerna in dubbelt så mycket pengar från spelbolagens annonser – en intäktskälla som staten försöker strypa – trots att det tvärtom finns potential att öka. Häromveckan...
”Tydligare tillståndsgivning i lotterilagen” (Ds 2015:46)
TU har getts tillfälle att yttra sig över rubricerat betänkande och får anföra bl a följande: I promemorian föreslås ett antal ändringar i lotterilagen i syfte att åstadkomma en mera transparant handläggning om tillståndsärenden, i fråga om att säkerställa att sociala...
Kritik från TU mot spelannonsutredningen
TU har yttrat sig över den statliga utredning som föreslagit en ändring av bestämmelserna i lotterilagen, som skulle innebära att det inte längre går att publicera annonser för andra än statens spelbolag. I yttrandet riktar vi skarp kritik mot förslaget och avstyrker...
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se