På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.

TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.

Annat än via tillstånd från UEFA/Fotbollförbundet eller sponsorer/partners som har rätt att ge tillstånd.

UEFA (den europeiska varianten av FIFA/Internationella Fotbollförbundet) har registrerat (eller anser sig i varje fall ha skyddat) i princip allt som går att associera med kännetecken för fotbolls-EM.

En vanlig fråga i fotbolls-EM-tider brukar vara om en restaurang i en annons får skriva att de visar EM-fotboll. Detta är ok, men annonseringen måste vara neutral, d v s endast innehålla information om sändningarna och får inte innehålla figurvarumärken/annat, som kännetecken för fotbolls-EM eller andra liknande symboler. Ange hellre bara vilken/vilka matcher det avser.

TU vill dock framhålla att vad som angetts ovan naturligtvis inte är något som helst hinder för att använda varumärken och begrepp på redaktionell plats.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.