Om några veckor inleds vinter-OS i Sotji. TU vill påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.

Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har registrerat de olympiska ringarna, SOK:s emblem, OS-facklan, maskotar, liksom begrepp som ”OS”, ”Olympiad”, ”olympisk”, ”Olympia”, ”Citus Altius Fortius”. Skyddet omfattar även hänvisningar till andra olympiska spel, t ex begrepp som ”Rio 2016”.
Detsamma gäller annat som skapar en association till det olympiska, t ex bilder från OS-arenor eller på OS-truppen.

En vanlig fråga i OS-tider brukar vara om en restaurang i en annons får skriva att de visar OS-sändningar. Detta är ok, men annonseringen måste vara neutral, d v s endast innehålla information om sändningarna och får inte innehålla figurvarumärken, som OS-ringarna eller andra liknande symboler.

TU vill dock framhålla att vad som angetts ovan naturligtvis inte är något hinder för att använda varumärken och begrepp på redaktionell plats.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.