Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

Räckvidder

Hur många når egentligen tidningar som Aftonbladet, Borås Tidning och Dagens industri en vanlig dag? Det ger rapporten Orvesto Konsument ett svar på.

läs mer

Marknadsstruktur

I decennier har Sverige varit ett av världens tidningstätaste och mest tidningsläsande länder. Allra flest tidningar i absoluta tal fanns det i början av 1900-talet. Men även i dag finns det ett stort antal tryckta och digitala tidningar. Beroende på hur man räknar så...

läs mer

Dagspressekonomi

Enligt rapporten Medieekonomi 2017 uppgick dagstidningsföretagens rörelseintäkter till 16,7 miljarder kronor 2016, exklusive driftsstöd.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 12 2018

Etablerade medier skapar högre ROI än online. Mobilen har kanske sett sina bästa dagar. Och Google planerar att ranka resultaten från de tidningar du prenumererar på högre. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Räckvidder

Hur många når egentligen tidningar som Aftonbladet, Borås Tidning och Dagens industri en vanlig dag? Det ger rapporten Orvesto Konsument ett svar på.

läs mer

Marknadsstruktur

I decennier har Sverige varit ett av världens tidningstätaste och mest tidningsläsande länder. Allra flest tidningar i absoluta tal fanns det i början av 1900-talet. Men även i dag finns det ett stort antal tryckta och digitala tidningar. Beroende på hur man räknar så...

läs mer

Dagspressekonomi

Enligt rapporten Medieekonomi 2017 uppgick dagstidningsföretagens rörelseintäkter till 16,7 miljarder kronor 2016, exklusive driftsstöd.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 12 2018

Etablerade medier skapar högre ROI än online. Mobilen har kanske sett sina bästa dagar. Och Google planerar att ranka resultaten från de tidningar du prenumererar på högre. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Pin It on Pinterest