Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknadsinsikt, v. 33 2017

Veckans TU Marknadsinsikt uppmärksammar bland annat effektiviteten hos annonser i nyhetsmedier, att Facebook nu på allvar lanserat sin tv-satsning och att att många användare har svårt att minnas var de läst en nyhet när de tagit del av den via sociala medier.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 27 2017

Traven av rapporten är aldrig så hög som just inför sommaren. Denna vecka tipsar TU Marknadsinstikt bland annat om Reuters Institutes Digital News Report, Wan-Ifrans Innovation in News Media och gen genomgång av världens mest effektiva rubriker.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 25 2017

Nya rapporter om betallösningar och betalstrategier är temat för veckans TU Marknadsinsikt. Men du hittar även rapporter om e-handelns utveckling och om att kortsiktiga affärsmål kan hämma ROI:n.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 23 2017

Meekers internettrender, Pews State of the News Media och MBL:s Avisåret. Juni månad är som vanligt fylld av rapporter och detta år är inget undantag. TU Marknadsinsikt guidar dig fram till några av de mest intressanta.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 33 2017

Veckans TU Marknadsinsikt uppmärksammar bland annat effektiviteten hos annonser i nyhetsmedier, att Facebook nu på allvar lanserat sin tv-satsning och att att många användare har svårt att minnas var de läst en nyhet när de tagit del av den via sociala medier.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 27 2017

Traven av rapporten är aldrig så hög som just inför sommaren. Denna vecka tipsar TU Marknadsinstikt bland annat om Reuters Institutes Digital News Report, Wan-Ifrans Innovation in News Media och gen genomgång av världens mest effektiva rubriker.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 25 2017

Nya rapporter om betallösningar och betalstrategier är temat för veckans TU Marknadsinsikt. Men du hittar även rapporter om e-handelns utveckling och om att kortsiktiga affärsmål kan hämma ROI:n.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 23 2017

Meekers internettrender, Pews State of the News Media och MBL:s Avisåret. Juni månad är som vanligt fylld av rapporter och detta år är inget undantag. TU Marknadsinsikt guidar dig fram till några av de mest intressanta.

läs mer

Pin It on Pinterest