Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

 

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Mediefakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusTU, SVENSKA MEDIEHUS

Fler än 5,5 miljoner människor läser dagstidningen varje dag. TU har samlat fakta om dem. Som app, pdf eller tryck. Ladda ner gratis här! 

Så uppkopplade är Sveriges konsumenter

Sverige är en av världens mest upp- och sammankopplade marknader. Det visar årets upplaga av rapporten Connected Life från Kantar Sifo. Rapporten visar i korthet att ju mer upp- och sammankopplade konsumenterna är desto svårare är det för bolagen att visa upp ett sammanhållet och enhetligt yttre.

läs mer

Marknadsinstikt, v. 7 2017

Britter lägger mycket tid på att läsa nyheterna i tryckta tidningar, Mittmedia satsar på att omvandla data till journalistiska produkter och så skissar Deloitte på framtidens analysmål i den årliga rapporten Tech Trends.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 5 2017

Det finns ingen betalstrategi för redaktionellt innehåll som passar alla. Däremot finns det i Europa en lång rad lyckade lösningar som det går att inspireras av, visar en ny rapport från sajten Media Briefing. Dessutom om KI:s prognos, under huven på ett bilköp och om vuxnas bokläsning i TU Marknadsinsikt v. 5 2017.

läs mer

New York Times väljer läsarna

Ny utvecklingsrapport från New York Times är nu ute. Den nya rapporten fokuserar på redaktionens status i dag och hur man kan arbeta framåt. Dessutom pekar man ut prenumerationsintäkterna som vägen framåt för tidningen.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 3 2017

Marknadspenetration är den viktigaste faktorn för tillväxt och reell säljökning nås bäst genom att annonsera till sällan- och icke-köpare. Dessutom är det viktigt att vara ett igenkänt varumärke för konsumenten. Och för att nå allt detta krävs räckviddsannonsering. Här är veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Så uppkopplade är Sveriges konsumenter

Sverige är en av världens mest upp- och sammankopplade marknader. Det visar årets upplaga av rapporten Connected Life från Kantar Sifo. Rapporten visar i korthet att ju mer upp- och sammankopplade konsumenterna är desto svårare är det för bolagen att visa upp ett sammanhållet och enhetligt yttre.

läs mer

Marknadsinstikt, v. 7 2017

Britter lägger mycket tid på att läsa nyheterna i tryckta tidningar, Mittmedia satsar på att omvandla data till journalistiska produkter och så skissar Deloitte på framtidens analysmål i den årliga rapporten Tech Trends.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 5 2017

Det finns ingen betalstrategi för redaktionellt innehåll som passar alla. Däremot finns det i Europa en lång rad lyckade lösningar som det går att inspireras av, visar en ny rapport från sajten Media Briefing. Dessutom om KI:s prognos, under huven på ett bilköp och om vuxnas bokläsning i TU Marknadsinsikt v. 5 2017.

läs mer

New York Times väljer läsarna

Ny utvecklingsrapport från New York Times är nu ute. Den nya rapporten fokuserar på redaktionens status i dag och hur man kan arbeta framåt. Dessutom pekar man ut prenumerationsintäkterna som vägen framåt för tidningen.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 3 2017

Marknadspenetration är den viktigaste faktorn för tillväxt och reell säljökning nås bäst genom att annonsera till sällan- och icke-köpare. Dessutom är det viktigt att vara ett igenkänt varumärke för konsumenten. Och för att nå allt detta krävs räckviddsannonsering. Här är veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Pin It on Pinterest