Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Mediefakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information.

Räckvidder

Hur många når egentligen tidningar som Aftonbladet, Borås Tidning och Dagens industri en vanlig dag? Det ger rapporten Orvesto Konsument ett svar på.

läs mer

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

Reklamacceptans

29 procent av befolkningen, 9-79 år, ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 15 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 24 minuter. I genomsnitt lägger vi 19 minuter på den tryckta dagstidningen och 5 minuter på den digitala.

läs mer

Mobilanvändning

Hösten 2016 hade 80 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom kollar en betydande andel av smart mobilanvändarna dagligen av nyheterna via sina mobiler.

läs mer

Räckvidder

Hur många når egentligen tidningar som Aftonbladet, Borås Tidning och Dagens industri en vanlig dag? Det ger rapporten Orvesto Konsument ett svar på.

läs mer

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

Reklamacceptans

29 procent av befolkningen, 9-79 år, ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 15 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 24 minuter. I genomsnitt lägger vi 19 minuter på den tryckta dagstidningen och 5 minuter på den digitala.

läs mer

Mobilanvändning

Hösten 2016 hade 80 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom kollar en betydande andel av smart mobilanvändarna dagligen av nyheterna via sina mobiler.

läs mer

Pin It on Pinterest