Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

Annonsbarometern Q4 och helåret 2017

Storstads- och landsortspressens totala annonsintäkter från de tryckta tidningarna uppgick helåret 2017 till 3,2 miljarder kronor. Det är en minskning på 12,7 procent, jämfört med 2016. TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern. Information...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 8 2018

Läsarna centrala för den framtida medieaffären, fem bästa tipsen för en vassare analysstrategi och genomgång av hur nordiska mediehus jobbar med datavisualisering. Tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 6 2018

Facebook ökar sina intäkter, etablerade medier har klara konkurrensfördelar och skillnaden mellan höger och vänster är rätt liten. Det är tre av noteringarna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Annonsbarometern Q4 och helåret 2017

Storstads- och landsortspressens totala annonsintäkter från de tryckta tidningarna uppgick helåret 2017 till 3,2 miljarder kronor. Det är en minskning på 12,7 procent, jämfört med 2016. TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern. Information...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 8 2018

Läsarna centrala för den framtida medieaffären, fem bästa tipsen för en vassare analysstrategi och genomgång av hur nordiska mediehus jobbar med datavisualisering. Tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 6 2018

Facebook ökar sina intäkter, etablerade medier har klara konkurrensfördelar och skillnaden mellan höger och vänster är rätt liten. Det är tre av noteringarna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Pin It on Pinterest