Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknadsinsikt, v. 47 2017

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökade med över 8 procent under årets tredje kvartal, var femte nordbo kollar av mobilen minst 50 gånger om dagen och så har Sveriges Annonsörer lanserat en ny poddvaluta. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

Annonsbarometern Q3 och ackumulerat 2017

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från nästan 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Landsorts- och...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 45 2017

Förra året uppgick den svenska dagspressens rörelseintäkter till 16,7 miljarder kronor, etablerade nyhetsmedier dominerar nyhetsdagen och läsarintäkterna ökar i Norge. Det är tre av veckans notiser i TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 47 2017

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökade med över 8 procent under årets tredje kvartal, var femte nordbo kollar av mobilen minst 50 gånger om dagen och så har Sveriges Annonsörer lanserat en ny poddvaluta. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

Annonsbarometern Q3 och ackumulerat 2017

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från nästan 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Landsorts- och...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 45 2017

Förra året uppgick den svenska dagspressens rörelseintäkter till 16,7 miljarder kronor, etablerade nyhetsmedier dominerar nyhetsdagen och läsarintäkterna ökar i Norge. Det är tre av veckans notiser i TU Marknadsinsikt.

läs mer

Pin It on Pinterest