Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Mediefakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information.

TU Marknadsinsikt, v. 15 2017

Sannolikheten för att en annonskampanj leda till en större marknadsandel ökar med 42 procent om den placeras i nyhetsmedier. Och det är dubbelt så sannolikt att den i så fall leder till minskad priskänslighet. Det visar en färsk genomgång av 108 brittiska fallstudier som Newsworks gjort. Läs mer i veckans Marknadsinsikt från TU.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 13 2017

Norska lokalmedier har stärkt sina möjligheter för ökade annonsintäkter via nätet efter att de infört en betallösning, visar en ny studie från Oslos handelshögskola BI. Mona Solvoll vid BI har gjort en intervjubaserad studie av annonspotentialen hos digitala lokalmedier som infört betallösningar på sina sajter.

läs mer

Annonsbarometern Q4 och helåret 2016

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från ca 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Annonsintäkterna i print...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 15 2017

Sannolikheten för att en annonskampanj leda till en större marknadsandel ökar med 42 procent om den placeras i nyhetsmedier. Och det är dubbelt så sannolikt att den i så fall leder till minskad priskänslighet. Det visar en färsk genomgång av 108 brittiska fallstudier som Newsworks gjort. Läs mer i veckans Marknadsinsikt från TU.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 13 2017

Norska lokalmedier har stärkt sina möjligheter för ökade annonsintäkter via nätet efter att de infört en betallösning, visar en ny studie från Oslos handelshögskola BI. Mona Solvoll vid BI har gjort en intervjubaserad studie av annonspotentialen hos digitala lokalmedier som infört betallösningar på sina sajter.

läs mer

Annonsbarometern Q4 och helåret 2016

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från ca 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Annonsintäkterna i print...

läs mer

Pin It on Pinterest