Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Läs mer och beställ nyhetsbrevet här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Grundläggande information om medlemmarna i TU och deras tidningar finns på dagspress.se och branschstatistik under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknad och insikt, v. 33 2018

Premiumsajter levererar högre effekt för annonsörer än andra sajter, visar ny studie från Newsworks och Group M. Det är en av notiserna i veckans Marknad och insikt från TU. Andra är att sex av tio av den norska pressens intäktskronor kommer från läsarna samt att printannonseringen i brittisk rikspress ökar igen.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 26 2018

Fler än var fjärde internetanvändare betalar för nyheter online, visar årets upplaga av medieinstitutet Reuters rapport ”Digital News Report”. Vårens sista TU Marknadsinsikt uppmärksammar också att annonser intill nyheter ofta höjer annonsvärdet samt att vi närmar oss krönet på högkonjunkturen.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 24 2018

Är bilder eller text mest effektiva i annonser – RAM svarar, prenumerationsaffären blir ännu viktigare och ny rapport om att växla ned i print. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 33 2018

Premiumsajter levererar högre effekt för annonsörer än andra sajter, visar ny studie från Newsworks och Group M. Det är en av notiserna i veckans Marknad och insikt från TU. Andra är att sex av tio av den norska pressens intäktskronor kommer från läsarna samt att printannonseringen i brittisk rikspress ökar igen.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 26 2018

Fler än var fjärde internetanvändare betalar för nyheter online, visar årets upplaga av medieinstitutet Reuters rapport ”Digital News Report”. Vårens sista TU Marknadsinsikt uppmärksammar också att annonser intill nyheter ofta höjer annonsvärdet samt att vi närmar oss krönet på högkonjunkturen.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 24 2018

Är bilder eller text mest effektiva i annonser – RAM svarar, prenumerationsaffären blir ännu viktigare och ny rapport om att växla ned i print. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

Pin It on Pinterest