Annons- och läsarintäkter
Kvartalsvis presenterar TU statistik som visar mediehusens generella annonsutveckling i form av tabeller över intäkter i tryckta och digitala kanaler, samt statistik över läsarintäkter i samma kanaler. Informationen samlas in från cirka 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag, presenteras i tabellform och finns tillgänglig enbart för medlemmarna. TU återrapporterar aggregerat till Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Dämpad tillväxt i läsaraffären trots valet
TU:s statistik visar att läsarintäkterna knutna till tryckta tidningar föll tillbaka samtidigt som de digitala konsumentintäkterna fortsatte att växa.
Valet bidrog till tillväxt både i tryckta och digitala kanaler
Annonseringen i morgonpressen ökade i såväl tryckta som digitala annonskanaler under årets tredje kvartal.
Växande läsarintäkter under ett nyhetsintensivt kvartal
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 6 procent under årets andra kvartal. Fördjupad information exklusivt för TU:s medlemmar.
Glädjande annonstillväxt både i print och digitalt
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 7 procent under årets andra kvartal, jämfört med samma period förra året.
Morgonpressen växer – både på annons- och läsarsidan
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar ökade annons- och läsarintäkter med 3 procent under 2022 års första kvartal.