Hösten 2015 hade 76 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom vid Göteborgs universitet kollar en betydande andel av smart mobil-användarna dagligen av nyheterna via sina mobiler. Siffrorna visar bland annat att nästan var tredje användare 25-44 år läser innehåll från en kvällstidning via sin smarta mobil en vanlig dag. Motsvarande andel bland 15-24-åringarna var 20 procent. Lite förenklat kan man säga att yngre använder sina mobiler för mediekonsumtion i större utsträckning än äldre. Extra tydligt är den här skillnaden när det gäller konsumtionen av videoklipp.

Användningsområden för den smarta mobilen bland hela befolkning och användare 9-79 år en genomsnittlig dag 2015 (%)

 

  • Besöker socialt nätverk, befolkningen 38%
  • Besöker socialt nätverk, användare 44%
  • Aktiv på socialt nätverk, befolkningen 23%
  • Aktiv på socialt nätverk, användare 26%
  • Läser kvällstidning, befolkningen 15%
  • Läser kvällstidning, användare 17%
  • Tittar på videoklipp, befolkningen 15%
  • Tittar på videokilpp, användare 17%
  • Läser morgontidning, befolkningen 9%
  • Läser morgontidningen, användare 10%
  • Läser blogg, befolkningen 4%
  • Läser blogg, användare 5%
  • Tittar på tv/film, befolkningen 4%
  • Tittar på tv/film, användare 4%
  • Lyssnar på webbradio, befolkningen 4%
  • Lyssnar på webbradio, användare 4%
  • Lyssnar på podd, befolkningen 2%
  • Lyssnar på podd, användare 3%
  • Läser tidskrift, befolkningen 1%
  • Läser tidskrift, användare 2%
  • Läser nyhetsbrev, befolkningen 2%
  • Läser nyhetsbrev, användare 2%
  • Twittrar, befolkningen 1%
  • Twittar, användare 2%

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.