Nästan hälften av Sveriges internetanvändare tar del av nyheter från Aftonbladet online under en vanlig vecka. Och ungefärvar tredje tar del av nyheter via Expressens digitala kanaler. De två kvällstidningarna har alltså störst digital räckvidd, enligt studier från Yougov och Reuters Institute vid Oxfords universitet, Digital News Report 2018. När det gäller veckoräckvidd i de traditionella kanalerna tv, radio och print når SVT och TV4 flest, enligt samma rapport.

Andel som använder tv, radio eller print för nyheter en genomsnittlig vecka (%)

 

  • SVT nyheter 56%
  • TV4 nyheter 52%
  • Sveriges Radio nyheter 41%
  • Lokal eller regional morgontidning 22%
  • Metro 17%
  • Aftonbladet 16%
  • Dagens Nyheter 11%
  • Expressen 11%
  • Svenska Dagbladet 8%
  • Göteborgs-Posten 6%
  • Dagens Industri 5%
  • Sydsvenskan 4%
  • Upsala Nya Tidning 3%

Källa: Reuters Institute Digital News Report 2018

I dag har många tidningar och nyhetstjänster olika former av betallösningar på sina sajter. Det är en av förklaringarna till att Sverige har en stor andel av befolkningen som betalar för nyheter online. Reuters rapport pekar mot att 26 procent betalar för nyheter. De placerar Sverige på plats två av 37 studerade länder. Svenska nyhetskonsumenter är alltså intresserade och villiga att betala för nyheter online.

Andel som använder onlinemedier en genomsnittlig vecka (%)

 

  • Aftonbladet online 46%
  • Expressen online 32%
  • TV4 online 20%
  • Dagens Nyheter online 18%
  • Lokal eller regional nyhetssajt 17%
  • Nyheter 24 online 16%
  • Sveriges Radio Nyheter online 16%
  • SVT nyheter online 15%
  • Svenska Dagbladet online 15%
  • Göteborgs-Posten online 12%
  • Dagens industri online 9%
  • Sydsvenskan online 7%
  • Metro online 5%

Källa: Reuters Institute Digital News Report 2018

Totalt är det 2 016 personer, representativt urval bland de med tillgång till internet, som ingått i den webbenkät som ligger till grund för Reuters resultat.

 

Olika källor för olika typer av nyheter

Studier visar att vi vänder oss till olika medier för olika typer av nyheter. Den brittiska myndigheten Ofcom har i sin internationella Communication Market Report International frågat invånare i bland annat Storbritannien, Tyskland och Sverige om vilka nyhetskällor de använde förra veckan. Och enligt den svenska delen av studien studien, 2 021 intervjuer, så var internet den vanligaste källan, vilket inkluderar sociala medier och traditionella medier online.

 

Använd källa till nyheter förra veckan 2017 (%)

  • Online, inkl. sociala medier 86%
  • Online, exkl. sociala medier 78%
  • TV 70%
  • Radio 44%
  • Tryckt tidning 39%

Källa: Ofcom 2016

 

De svenska nyhetskonsumenterna vänder sig i stor utsträckning direkt till nyhetssajterna istället för att gå via de sociala medierna. 59 procent av internetanvändarna går direkt till sajten medan 32 procent tar del av nyheterna via de sociala medierna. Ofcoms rapport visar därtill att 69 procent av de digitala nyhetskonsumenterna tog del av nyheterna via sin mobil.

Främsta källa till nyheter förra veckan 2017 (%)

 

  • Online, inkl. sociala medier 49%
  • Online, exkl. sociala medier 39%
  • TV 29%
  • Radio 10%
  • Tryckt tidning 9%

Källa: Ofcom 2017

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.