Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

 

Branschfakta om mediehusen

Varje år samlar TU den mest relevanta branschstatistiken under rubriken Branschfakta. Här hittar du bland annat grundläggande och säljande fakta om den svenska dagstidnings- och mediemarknaden:

Här hittar du en presentation i pdf med fakta om mediebranschen. Söker du tidigare utgåvor av broschyren Svenska Mediehus så finns på dagspress.se.

ikon_mediehusTU, SVENSKA MEDIEHUS

Fler än 5,5 miljoner människor läser dagstidningen varje dag. TU har samlat fakta om dem. Som app, pdf eller tryck. Ladda ner gratis här! 

Anställda

Enligt statistik från Statistiska centralbyrån, SCB, arbetade 47 339 personer med att producera och distribuera tv, radio och tidningar 2013.

läs mer

Marknadsstruktur

I decennier har Sverige varit ett av världens tidningstätaste och mest tidningsläsande länder. Allra flest tidningar i absoluta tal fanns det i början av 1900-talet. Men även i dag finns det ett stort antal tryckta och digitala tidningar. Beroende på hur man räknar så...

läs mer

Reklamintäkter

Förra året, 2015, investerade annonsörer och reklamköpare knappt 33 miljarder kronor i betalt utrymme i medier. En stor andel av investeringarna placerades i tryckta och digitala nyhetsmedier.

läs mer

Anställda

Enligt statistik från Statistiska centralbyrån, SCB, arbetade 47 339 personer med att producera och distribuera tv, radio och tidningar 2013.

läs mer

Marknadsstruktur

I decennier har Sverige varit ett av världens tidningstätaste och mest tidningsläsande länder. Allra flest tidningar i absoluta tal fanns det i början av 1900-talet. Men även i dag finns det ett stort antal tryckta och digitala tidningar. Beroende på hur man räknar så...

läs mer

Reklamintäkter

Förra året, 2015, investerade annonsörer och reklamköpare knappt 33 miljarder kronor i betalt utrymme i medier. En stor andel av investeringarna placerades i tryckta och digitala nyhetsmedier.

läs mer

Pin It on Pinterest