Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Branschfakta om mediehusen

Varje år samlar TU den mest relevanta branschstatistiken under rubriken Branschfakta. Här hittar du bland annat grundläggande och säljande fakta om den svenska dagstidnings- och mediemarknaden:

Här hittar du en nedladdningsbar pdf med information om räckvidder, medievanor och mycket annat: Mediefakta_sajten_2017_juni_16 (uppdaterad i juni 2017) och broschyren Medier i Sverige: En faktasamling. Söker du tidigare utgåvor av broschyren Svenska Mediehus så finns den på dagspress.se.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

Reklamacceptans

29 procent av befolkningen, 9-79 år, ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 15 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 24 minuter. I genomsnitt lägger vi 19 minuter på den tryckta dagstidningen och 5 minuter på den digitala.

läs mer

Mobilanvändning

Hösten 2016 hade 80 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom kollar en betydande andel av smart mobilanvändarna dagligen av nyheterna via sina mobiler.

läs mer

Nyhetsanskaffning

Hur hittar man till nyheterna digitalt? Enligt Reuters Digital News Report 2016/Danskernes brug af nyhetsmedier 2016 så är det vanligaste sättet online att gå direkt till en nyhetssajt eller app. I Sverige gör 42 procent av internetanvändarna på detta sätt. Ur...

läs mer

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

Reklamacceptans

29 procent av befolkningen, 9-79 år, ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 15 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 24 minuter. I genomsnitt lägger vi 19 minuter på den tryckta dagstidningen och 5 minuter på den digitala.

läs mer

Mobilanvändning

Hösten 2016 hade 80 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom kollar en betydande andel av smart mobilanvändarna dagligen av nyheterna via sina mobiler.

läs mer

Nyhetsanskaffning

Hur hittar man till nyheterna digitalt? Enligt Reuters Digital News Report 2016/Danskernes brug af nyhetsmedier 2016 så är det vanligaste sättet online att gå direkt till en nyhetssajt eller app. I Sverige gör 42 procent av internetanvändarna på detta sätt. Ur...

läs mer

Pin It on Pinterest