Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

 

Branschfakta om mediehusen

Varje år samlar TU den mest relevanta branschstatistiken under rubriken Branschfakta. Här hittar du bland annat grundläggande och säljande fakta om den svenska dagstidnings- och mediemarknaden:

Här hittar du en nerladdnignsbar pd med fakta om mediekonsumtion, räckvidder och annonsintäkter (uppdaterad i mars 2017). Söker du tidigare utgåvor av broschyren Svenska Mediehus så finns på dagspress.se.

ikon_mediehusTU, SVENSKA MEDIEHUS

Fler än 5,5 miljoner människor läser dagstidningen varje dag. TU har samlat fakta om dem. Som app, pdf eller tryck. Ladda ner gratis här! 

Reklamintäkter

Förra året, 2015, investerade annonsörer och reklamköpare knappt 33 miljarder kronor i betalt utrymme i medier. En stor andel av investeringarna placerades i tryckta och digitala nyhetsmedier.

läs mer

Reklamacceptans

29 procent av befolkningen, 9-79 år, ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 15 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 24 minuter. I genomsnitt lägger vi 19 minuter på den tryckta dagstidningen och 5 minuter på den digitala.

läs mer

Mobilanvändning

Hösten 2015 hade 76 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom kollar en betydande andel av smart mobil-användarna dagligen av nyheterna via sina mobiler.

läs mer

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

Reklamintäkter

Förra året, 2015, investerade annonsörer och reklamköpare knappt 33 miljarder kronor i betalt utrymme i medier. En stor andel av investeringarna placerades i tryckta och digitala nyhetsmedier.

läs mer

Reklamacceptans

29 procent av befolkningen, 9-79 år, ser reklam i morgontidningar en vanlig dag. 15 procent nås av reklamen i kvällstidningar. Det betyder att nyhetsmedier är ett av de huvudmedier som når flest i landet.

läs mer

Lästid

En vanlig dag läser vi i Sverige (9-79 år) dagstidningar i 24 minuter. I genomsnitt lägger vi 19 minuter på den tryckta dagstidningen och 5 minuter på den digitala.

läs mer

Mobilanvändning

Hösten 2015 hade 76 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, en smart mobil. Men vad används den till och i vilken omfattning används den för att konsumera medier? Enligt siffror från medieforskningsinstitutet Nordicom kollar en betydande andel av smart mobil-användarna dagligen av nyheterna via sina mobiler.

läs mer

Medieanvändning

Här hittar du information om hur stor andel av befolkningen som läser, tittar och använder dagspress. Siffrorna beskriver alltså pressens räckvidd, hur många som nås under en dag, en vecka eller en annan tidsrymd. All information presenteras med källhänvisning.

läs mer

Pin It on Pinterest