Branschfakta
- Myndigheten för press, radio och tv publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, ”Orvesto Näringsliv, ”Orvesto Junior” och ”Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten ”Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
- På vår sajt dagspress.se finns också uppgifter om medier och mediemarknad.
2023 var ett deprimerande annonsår för morgonpressen
TU:s nya statistik för annonsintäkterna visar en minskning på 13 procent för helåret 2023. Exklusivt för medlemmar.
Attityder till och användning av nyhetsmedier
En undersökning visar att det finns både skillnader och likheter mellan hur olika generationer och tidningsprenumeranter och icke-prenumeranter förhåller sig till och använder nyhetsmedier.
TU Marknad och insikt, vecka 51 2023
Marknad och insikt rymmer en medieekonomisk tillbakablick och ett antal spaningar inför 2024. Vi bjuder även på en rad korta nyheter om bland annat AI, X, Threads och Google.
TU Marknad och insikt, vecka 47 2023
Marknad och insikt bjuder bland mycket annat på trender som påverkar 2024 och behovet av nya nyhetsformat.
Morgonpressens annons- och läsarintäkter sjunker
Ny statistik avseende annons- och läsarintäkt för tredje kvartalet 2023 presenteras i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.