Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknadsinsikt, v. 2 2018

På Facebook är fungerar innehållsmarknadsföring många gånger bättre än klassiska annonser, publiken förväntar sig smarta annonser och så här det hög tid att boka plats till TU:s analysdag den 25 januari 2018. Det är tre av notiserna i årets första TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 51 2017

Konstgjord intelligens kommer starkt redan nästa år, native är en viktig del av affären för många mediehus och antalet digitala abonnemang spås öka snabbt under de närmsta åren. Det är tre av rubrikerna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 47 2017

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökade med över 8 procent under årets tredje kvartal, var femte nordbo kollar av mobilen minst 50 gånger om dagen och så har Sveriges Annonsörer lanserat en ny poddvaluta. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 2 2018

På Facebook är fungerar innehållsmarknadsföring många gånger bättre än klassiska annonser, publiken förväntar sig smarta annonser och så här det hög tid att boka plats till TU:s analysdag den 25 januari 2018. Det är tre av notiserna i årets första TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 51 2017

Konstgjord intelligens kommer starkt redan nästa år, native är en viktig del av affären för många mediehus och antalet digitala abonnemang spås öka snabbt under de närmsta åren. Det är tre av rubrikerna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 47 2017

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökade med över 8 procent under årets tredje kvartal, var femte nordbo kollar av mobilen minst 50 gånger om dagen och så har Sveriges Annonsörer lanserat en ny poddvaluta. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

Pin It on Pinterest