Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknadsinsikt, v 41 2017

Tidningsannonser ökar köpimpulsen, få vill betala för stoppa annonser och ny forskning visar att en etablerad vana av att betala för snarlika produkter kan stärka mediernas digitala affär. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 39 2017

Dagspressens annonser är de mest trovärdiga, användare betalar gärna för nyheter från etablerade mediehus och är Washington Posts senaste satsning ett skämt. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 37 2017

”Annonser mest trovärdiga i tidningar”, ”Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet” och ”7 digitala medieenheter per hushåll” är tre av rubrikerna i veckans TU Marknadsinsikt. Men det handlar också om medialiserad shopping och att mobilannonser är mer effektiva än bannerannonser.

läs mer

Annonsbarometern Q2 och första halvåret 2017

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från nästan 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Kvälls- och...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v 41 2017

Tidningsannonser ökar köpimpulsen, få vill betala för stoppa annonser och ny forskning visar att en etablerad vana av att betala för snarlika produkter kan stärka mediernas digitala affär. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 39 2017

Dagspressens annonser är de mest trovärdiga, användare betalar gärna för nyheter från etablerade mediehus och är Washington Posts senaste satsning ett skämt. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 37 2017

”Annonser mest trovärdiga i tidningar”, ”Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet” och ”7 digitala medieenheter per hushåll” är tre av rubrikerna i veckans TU Marknadsinsikt. Men det handlar också om medialiserad shopping och att mobilannonser är mer effektiva än bannerannonser.

läs mer

Annonsbarometern Q2 och första halvåret 2017

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från nästan 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Kvälls- och...

läs mer

Pin It on Pinterest