Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknadsinsikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet TU Marknadsinsikt här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Mediefakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information.

TU Marknadsinsikt, v. 21 2017

Ny rapport om betallösningar från Reuters vid Oxfords universitet, kampen om reklampengarna och så ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med 2,1 procent under första kvartalet i år. Det och mer därtill i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Annonsbarometern Q1 2017

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från nästan 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Morgonpressens...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 19 2017

Google och Facebook tar lejonparten av de nya digitala annonspengarna, två av fem amerikaner under 35 år betalar för nyheter och så frågar sig Forrester om annonsmarknaden som vi känner den kommer att försvinna. Allt i veckans upplaga av TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 21 2017

Ny rapport om betallösningar från Reuters vid Oxfords universitet, kampen om reklampengarna och så ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med 2,1 procent under första kvartalet i år. Det och mer därtill i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

Annonsbarometern Q1 2017

TU sammanställer bl a Annonsbarometern och Internetbarometern. Information samlas in från nästan 100 dagstidningar som tillhör TU:s medlemsföretag. För att få tillgång till hela Annonsbarometern behöver du tillhöra ett företag som är medlem i TU. Morgonpressens...

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 19 2017

Google och Facebook tar lejonparten av de nya digitala annonspengarna, två av fem amerikaner under 35 år betalar för nyheter och så frågar sig Forrester om annonsmarknaden som vi känner den kommer att försvinna. Allt i veckans upplaga av TU Marknadsinsikt.

läs mer

Pin It on Pinterest