Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.
2023 var ett deprimerande annonsår för morgonpressen
TU:s nya statistik för annonsintäkterna visar en minskning på 13 procent för helåret 2023. Exklusivt för medlemmar.
Attityder till och användning av nyhetsmedier
En undersökning visar att det finns både skillnader och likheter mellan hur olika generationer och tidningsprenumeranter och icke-prenumeranter förhåller sig till och använder nyhetsmedier.
TU Marknad och insikt, vecka 51 2023
Marknad och insikt rymmer en medieekonomisk tillbakablick och ett antal spaningar inför 2024. Vi bjuder även på en rad korta nyheter om bland annat AI, X, Threads och Google.
TU Marknad och insikt, vecka 47 2023
Marknad och insikt bjuder bland mycket annat på trender som påverkar 2024 och behovet av nya nyhetsformat.
Morgonpressens annons- och läsarintäkter sjunker
Ny statistik avseende annons- och läsarintäkt för tredje kvartalet 2023 presenteras i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.