Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar marknaden

Två gånger i månaden sammanfattar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i vårt nyhetsbrev TU Marknadsinsikt. Nyhetsbrevet är till för att du som arbetar med redaktionell utveckling och affärsutveckling på ett medieföretag enklare ska kunna hålla koll på vad som händer på marknaden och fatta välgrundade beslut. Här på sajten uppdaterar vi sidan kontinuerligt. Du kan beställa en prenumeration av TU Marknadsinsikt här.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknadsinsikt, v. 43 2017

Tidningen är svenskarnas vanligaste nyhetskälla online, en majoritet av dagspressens intäkter kommer från användarna och åtta av tio läser de lokala nyheterna när de öppnar morgontidningen. Det är tre av noteringarna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v 41 2017

Tidningsannonser ökar köpimpulsen, få vill betala för stoppa annonser och ny forskning visar att en etablerad vana av att betala för snarlika produkter kan stärka mediernas digitala affär. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 39 2017

Dagspressens annonser är de mest trovärdiga, användare betalar gärna för nyheter från etablerade mediehus och är Washington Posts senaste satsning ett skämt. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 37 2017

”Annonser mest trovärdiga i tidningar”, ”Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet” och ”7 digitala medieenheter per hushåll” är tre av rubrikerna i veckans TU Marknadsinsikt. Men det handlar också om medialiserad shopping och att mobilannonser är mer effektiva än bannerannonser.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 43 2017

Tidningen är svenskarnas vanligaste nyhetskälla online, en majoritet av dagspressens intäkter kommer från användarna och åtta av tio läser de lokala nyheterna när de öppnar morgontidningen. Det är tre av noteringarna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v 41 2017

Tidningsannonser ökar köpimpulsen, få vill betala för stoppa annonser och ny forskning visar att en etablerad vana av att betala för snarlika produkter kan stärka mediernas digitala affär. Det är tre av notiserna i veckans nyhetsbrev TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 39 2017

Dagspressens annonser är de mest trovärdiga, användare betalar gärna för nyheter från etablerade mediehus och är Washington Posts senaste satsning ett skämt. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 37 2017

”Annonser mest trovärdiga i tidningar”, ”Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet” och ”7 digitala medieenheter per hushåll” är tre av rubrikerna i veckans TU Marknadsinsikt. Men det handlar också om medialiserad shopping och att mobilannonser är mer effektiva än bannerannonser.

läs mer

Pin It on Pinterest