Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar marknaden

Två gånger i månaden sammanfattar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i vårt nyhetsbrev TU Marknadsinsikt. Nyhetsbrevet är till för att du som arbetar med redaktionell utveckling och affärsutveckling på ett medieföretag enklare ska kunna hålla koll på vad som händer på marknaden och fatta välgrundade beslut. Här på sajten uppdaterar vi sidan kontinuerligt. Du kan beställa en prenumeration av TU Marknadsinsikt här.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information.

TU Marknadsinsikt, v. 21 2017

Ny rapport om betallösningar från Reuters vid Oxfords universitet, kampen om reklampengarna och så ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med 2,1 procent under första kvartalet i år. Det och mer därtill i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 19 2017

Google och Facebook tar lejonparten av de nya digitala annonspengarna, två av fem amerikaner under 35 år betalar för nyheter och så frågar sig Forrester om annonsmarknaden som vi känner den kommer att försvinna. Allt i veckans upplaga av TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 15 2017

Sannolikheten för att en annonskampanj leda till en större marknadsandel ökar med 42 procent om den placeras i nyhetsmedier. Och det är dubbelt så sannolikt att den i så fall leder till minskad priskänslighet. Det visar en färsk genomgång av 108 brittiska fallstudier som Newsworks gjort. Läs mer i veckans Marknadsinsikt från TU.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 13 2017

Norska lokalmedier har stärkt sina möjligheter för ökade annonsintäkter via nätet efter att de infört en betallösning, visar en ny studie från Oslos handelshögskola BI. Mona Solvoll vid BI har gjort en intervjubaserad studie av annonspotentialen hos digitala lokalmedier som infört betallösningar på sina sajter.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 21 2017

Ny rapport om betallösningar från Reuters vid Oxfords universitet, kampen om reklampengarna och så ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med 2,1 procent under första kvartalet i år. Det och mer därtill i veckans TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 19 2017

Google och Facebook tar lejonparten av de nya digitala annonspengarna, två av fem amerikaner under 35 år betalar för nyheter och så frågar sig Forrester om annonsmarknaden som vi känner den kommer att försvinna. Allt i veckans upplaga av TU Marknadsinsikt.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 15 2017

Sannolikheten för att en annonskampanj leda till en större marknadsandel ökar med 42 procent om den placeras i nyhetsmedier. Och det är dubbelt så sannolikt att den i så fall leder till minskad priskänslighet. Det visar en färsk genomgång av 108 brittiska fallstudier som Newsworks gjort. Läs mer i veckans Marknadsinsikt från TU.

läs mer

TU Marknadsinsikt, v. 13 2017

Norska lokalmedier har stärkt sina möjligheter för ökade annonsintäkter via nätet efter att de infört en betallösning, visar en ny studie från Oslos handelshögskola BI. Mona Solvoll vid BI har gjort en intervjubaserad studie av annonspotentialen hos digitala lokalmedier som infört betallösningar på sina sajter.

läs mer

Pin It on Pinterest