Ger bild eller text mest effekt i annonser?

Annonser består ofta av bild och text i olika mängd. Men vilken mix fungerar bäst? Brittiska Newsworks och RAMetrics har grävt i mängder av data och funnit att vi har lättare att minnas bildbaserade annonser än textbaserade. Men allra lättast att minnas är annonser som innehåller både text och bild. Bildmässiga annonser väcker också fler känslor än andra typer av annonser. Studien bygger på 300 annonser införda i brittisk dagspress. Läs mer >> Nya uppgifter från Newsworks och RAMetrics visar också att engagerade läsare upplever att innehållsmarknadsföring är lätt att förstå och att den framkallar starka känslor. Slutsatserna har bland annat stämts av med svensk data. Läs mer >>

Ny IRM-prognos: Upp 5,3 procent 2018

Den svenska reklammarknaden spås växa med 5,3 procent i år och med 4 procent under nästa, enligt IRM:s prognos för 2018-19. Prognosen för årets tillväxt i digitala nyhetsmedier ligger i nivå med marknaden som helhet på 5,4 procent och ännu lite högre nästa år. 2019 förväntas digitala nyhetsmedier att växa med 5,5 procent. Tryckta dagstidningar med bilagor spås minska med något mindre än 12 procent i år och med mindre än 11 procent nästa år. Medlemmar i TU kan ladda ner hela IRM:s prognos från TU:s sajt (obs! medlemsinloggning krävs). Ladda ner >>

De fem viktigaste faktorerna för förändring

Konsumenternas medievanor, mobilens centrala plats, utvecklingen av nya intäktskällor, dataanalys och förflyttningen till plattformar. Det är de fem faktorer för förändring som analysbolaget PwC lyfter fram lite extra i sin 36-sidiga rapport ”Perspectives from the Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022”. Enligt PwC är det dessa faktorer som kommer att ha störst inverkan på hur medie- och underhållningsbranschen konvergerar under de närmaste åren. Läs mer >>

Mer direkttrafik med mobiler

En aktuell analys från Chartbeat visar att det är fler mobilanvändare som kommer direkt till sajter än via Facebook. En möjlig slutsats är att mobilanvändarna är mindre begivna på sociala medier än vad som tidigare hävdats – och mer lojala med nyhetssajterna. Läs mer >>

Nordisk rapport om att växla ned i print

Forsknings- och innovationsprogrammet ”Medier och demokrati” vid Lindholmen Science Park presenterade nyligen en genomgång av nordiska erfarenheter av frekvensnedgång i print. I rapporten ”Växla ned i print” (2018:2) ger aktörer som har gjort eller är mitt uppe i förändringen en rad praktiska tips. Den bjuder också på forskningens syn på hur den lokala demokratin kan påverkas. Läs mer >>

Mary Meeker: Prenumerationsaffären ökar starkt

Varje år presenterar riskkapitalisten Mary Meeker på Kleiner Perkins faktasamlingen ”Internet Trends”. En av punkterna i årets upplaga var den växande prenumerationsaffären. Meeker lyfte fram att användarna i allt större omfattning betalar för smidig tillgång till olika former av innehåll. Hon exemplifierade bland annat med Spotity som 2017 hade en prenumerationstillväxt på 48 procent, New York Times med en på 43 procent och Netflix på 25 procent. Rapporten är på 249 sidor, men finns samman fattad av TechchruchResumé och Recode, där med video. Och på Campaign diskuteras relationen mellan medietid och medieinvesteringar. Hela rapporten >>

Digitala läsarintäkter centrala i medieaffären

För fem tio år sedan var den digitala affären huvudsakligen en annonsaffär. I dag är den en användar- och prenumerationsaffär. Förra helgen intervjuade programmet Medierna i P1 en rad företrädare för olika mediehus. Och det om hur mediehusen arbetar strategiskt med att locka nya betalande användare, begränsa avhoppen och utveckla de digitala läsarintäkterna. Hör inslaget >>

Unga i USA nästan alltid online

Instagram, Snapchat och Youtube är de mest populära digitala plattformarna bland amerikanska tonåringar, enligt en färsk rapport från medieinstitutet Pew om tonåringar, sociala medier och teknik. Rapporten understryker därmed den pågående utvecklingen där Facebook tappar i popularitet hos de unga. Enligt rapporten uppger närmare hälften, 45 procent, av tonåringarna att de i stort sett är online hela tiden. Läs mer >> Pew har också börjat publicera delar av rapporten ”State of the News Media 2018”. Och det i form av faktablad. I det första fokuserar institutet på de nyhetsmedier som är heldigitala och endast finns online. Läs mer >>

I korthet

McKinsey: Fem steg mot en smartare kundrelation och starkare affär.

Integrerade kampanjer når högre effekt, skriver Kantar TNS.

Internt nyhetsbrev ökar Schibsteds intäkter, Mikaela Åkerman och Frida Kvarnström bloggar hos Inma.

Facebook startar nyhetsprogram, rapporterar TT-Ny teknik.

Professorn Lucy Küng talar om organisatoriska utmaningar i digital transformation hos Journalism Research Review.

Nordiska finansministrar gör tummen ned för Google-skatt, rapporterar TT-BLT.

New York Times lanserar en tredje fristående prenumerationsprodukt efter Cooking och Crosswords kallad Parenting, rapporterar Poynter.

Växling i kompetens, ny rapport från McKinsey om den digitala automatiseringens inverkan på kompetensbehovet.

Gemensam nordisk satsning på 5G, skriver regeringen på sin sajt.

Samarbete ökar chanserna för framgångsrik native advertising, säger Josefine Kvarnström på Schibsted Brand Studio & Insights i en intervju med Native Advertising Institue.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.