Nyhetsmedier i mixen höjer annonsvärdet

Det har kommit två studier och en analys som på olika sätt visar på nyhetsmediernas styrka som annonskanal. Studien från Newsmedia Works i Australien visar att kampanjer som kombinerar tv med lokala tidningar kan nå större kampanjeffekt genom att öka räckvidden och dra upp frekvensen. Läs mer >> Och i en aktuell analyspost hos Inma skriver Darrell Kunken, analyschef på Sacramento Bee, om hur kunskap om användarna gjort det lättare att förklara annonseringens värde för annonsörerna. Inte minst ger de olika åldersmässiga skillnaderna i kanalval möjligheter att nå rätt målgrupp med rätt budskap. Läs mer >> Sist ut är Nielsen som visar att annonsplacering intill nyheter kan stärka ett varumärkes trovärdighet och driva på försäljningen. Läs mer >>

26 procent betalar för nyheter online

Svenska mediehus är nästbäst i världen på att locka sina användare till att betala för nyheter online. Enligt årets upplaga av ”Digital News Report” från Reuters medieinstitut vid Oxfords universitet betalade 26 procent av de svenska internetanvändarna för nyheter online i fjol. Det är en ökning med sex procent sedan föregående mätning. Enda landet med större andel betalande användare är Norge, där 30 procent betalar. Rapporten visar också att mobilen och online är de vanligaste sätten att ta del av nyheter i Sverige. Läs mer >>

Sverige långt fram i prenumerationsaffären

Utgivare investerar alltmer i betalt innehåll, dagens betallösningar är i växande grand dynamiska och sofistikerade samt den lokala marknaden är avgörande för om en betallösning ska bli framgångsrik. Det är tre av huvudpunkterna i medieorganisationen Fipp och analysbolaget Celeraones nya rapport ”2018 Global Digital Subscription Snapshot”. Rapporten syftar till att kartlägga hur långt prenumerationsekonomin utvecklats på världens och Nordens mediemarknader. Läs mer >>

Zeniths spår att ökad mobil annonsering

Annonsering i mobila kanaler kommer att utgöra 30,5 procent av världens samlade annonsinvesteringar 2020. Det spår Zeniths i sin senaste prognos ”Advertising Expenditure Forcasts”. Om prognosen slår in betyder det att mobilens andel bara på några få år ökat från drygt 19 procent till nästan 31 procent. Läs mer >> Group M ha rockså lanserat sin prognos för året. Läs mer >>

Nästan var tredje annonsdollar från digital kanal i USA

Amerikansk dagspress får 31 procent av sina annonsintäkter från de digitala kanalerna, visar den förra veckans uppdatering av rapporten ”State of the Newsmedia” hos medieinstitutet Pew. Uppdateringen visar därtill att det genomsnittliga besöket på en nyhetssajt är 2,44 minuter långt. Läs mer >>

Nytt ljus på kopplingen mellan medier och plattformar

Tow Center for Digital Journalism har närstuderat tolv amerikanska nyhetsmediers användande av externa plattformar, som Facebook och Twitter. Tow fann att meningarna är delade om plattformarna stärker relationen till användarna samt att allt färre medier skapar material exklusivt för plattformarna och att plattformarnas försök att skapa tjänster för nyhetsbolagen burit en ganska mager frukt. Läs mer >>

Baekdal startar mediepodd

Medieanalytikern Thomas Baekdal har startat en ny podd. Det första av två publicerade avsnitt handlar om vad som hände när en tidning i Danmark klev av Facebook, liknande det test en dansk tv-kanal gjorde tidigare i år. Sammanfattningsvis sjönk trafiken till sajten medan prenumerationerna låg kvar på samma nivå. Hör mer >>

Marknadsinsikt tar sommaruppehåll

Det här är vårens sista upplaga av TU Marknadsinsikt. Nu gör vi ett uppehåll under sommaren och är åter den 13 augusti. Då i ny form och under det nya namnet ”Marknad & Insikt”. Trevlig sommar!

I korthet

Nytt nummer ute av The Journal of Media Innovations.

Konjunkturen når sin topp i år, uppger Konjunkturinstitutet.

Chartbeat lyfter på förlåten till de mobila användarna i en ny bloggpost.

Brittisk dagspress skapar gemensam annonsplattform, uppger Newsworks.

Bolag som värderar både kreativitet och data växer snabbare än andra, skriver McKinsey.

Annonsblockering i mobilen ökar, rapporterar Dagens Analys.

Vilken lokal samhällsjournalistik attraherar 25 till 35-åringar? Det är frågan för projektet Beta Borås testredaktion på Borås Tidning.

Li L’Estrade bloggar om Mittmedias lagfartsrobot och digital prenumerationsförsäljning hos Inma.

Danskar lägger mer tid på nyheter i mobilen, rapporterar Jyllands-Posten. Mer om dansk medieutveckling i ny rapport.



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.