Regeringen öppnar för momskompensation

Finansminister Magdalena Andersson (S) säger i dagens DN Kultur att regeringen är öppen för att kompensera medieföretag för den höga digitalmomsen. Anderssons uttalande kommer efter en debattartikel där 39 publicister bland annat lyfte fram ett nytt förslag från den danska regeringen. Det danska förslaget går ut på att kompensera nyhetsmedierna för momsen till dess att nya regler är på plats inom EU. I Sverige och andra EU-länder har tidningar en lägre momssats än andra varor och tjänster. I Sveriges fall är momsen sex i stället för 25 procent. Men den lägre momssatsen gäller enbart för tryckta tidningar. Momsen på den digitala versionen av samma tidning är 25 procent. Läs mer >>

Nyhetsmedier ger mer effekt för annonsörer

Brittiska annonsörer går miste om tre miljarder pund i potentiell kampanjeffekt på grund av att de investerar för lite av annonsbudgeten nyhetsmedier, enligt en ny effektstudie från Newsworks. Studien ”Planning for profit”, gjord av Benchmarketing en del av Omnicom, visar att till exempel dagligvaruhandeln skulle kunna öka sina vinster rejält om den placerade en större andel av kampanjbudgeten i nyhetsmedier. Hela rapporten finns att läsa via Newsworks. Läs mer >>

Nya trender inom prenumerationsaffären

Inmas nya ekonomirapport ”The Media Subscriptions Blueprint” om prenumerationsaffären presenterar en rad nya uppgifter om prenumerationsförsäljning och avhopp. I rapporten, och den sammanfattning som finns på Inmas sajt, nämner man att churnen globalt sett ligger på 26,3 procent efter ett halvår med frekvensmodellen och på 31,3 procent med premiummodellen. Rapporten noterar också att undersökande journalistik konvergerar bäst både för rikstäckande och lokala tidningar. Rapporten bygger på de 25 presentationer, sju huvudanföranden och en 40 frågor lång jämförelsestudie som genomfördes under Inmas prenumerationsevent i London under april månad i år. Läs mer >>

Digitala annonsintäkter ökar hos landsortspressen

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens digitala annonsintäkter med 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med 4 procent, visar ny annonsstatistik från TU. Statistiken visar också att morgonpressens annonsintäkter i print minskade med 13 procent under första kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Statistiken bygger på jämförbara titlar. Läs mer >> Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik IRM:s senaste rapport så ökade medieinvesteringarna i Sverige med 5,7 procent under första kvartalet i år, jämfört med motsvarande kvartal 2017. Läs mer >>

Så jobbar Economist med produktutveckling

För att öka effektiviteten i sin produktutveckling har brittiska The Economist ägnat senaste året åt att bland annat tänka igenom hur de arbetar med att utveckla nya digitala produkter för sina användare. Och på Medium skriver produktchefen Denise Law om fyra av tidningens viktigaste lärdomar. The Economist har bestämt sig för att lägga störst fokus på sin egen sajt och app, det vill säga på plattformar de själva äger och styr över. Lärdomarna handlar också om betydelsen av att framtidsstrategin ligger i linje med det redaktionella uppdraget, ägna tiden åt användarnas önskemål och pröva idéerna med dem först. Läs mer >> 

Mäta är bra, mäta rätt är större

Det är viktigt att mäta läsning och ålder. För liten eller låg läsning leder till ofta till tappat abonnemang. Och personer under 45 år tenderar att avsluta sina prenumerationer snabbare än äldre. Det är ett par av de lärdomar Amedia, Dagens Naerlingsliv, Stavanger Aftenblad och VG bjöd på under ett seminarium om insikt och analys på Nordiske Mediedager i Bergen nyligen. Hela seminariet finns att se via NMD:s sajt. Se mer >> Där finns också en debatt om framtidens affärsmodeller med bland andra Boine Gepertz, Gota media, se mer >>, och en intervju med Raoul Grünthal om hur han ser på Schibsteds framtid. Se mer >>

100 saker Google lanserade under I/0

I förra veckan körde Google sin utvecklarkonferens I/0. Och under den presenterade bolaget en lång rad nyheter. En var att tjänsten Google Nyheter begåvats med ny AI-teknik för att dra samman en mer personaliserad nyhetspalett för användaren, rapporterar The Verge. Google har sammanfattat 100 av de punkter som uppmärksammades under konferensen och klippt samman ett tio minuter långt sammandrag av vd Sundar Pichais anförande på Youtube. Se mer >>

Bästa sättet att lansera heldigitala nyhetstjänster

Möjlighet att avsluta, tydlig prissättning, relevanta pushnotiser och förmågan att möta användarna på deras villkor. Det är några av beståndsdelarna i en framgångsrik lansering av en ny heldigital nyhetstjänst, enligt en aktuell rapport från Twipe Digital Publishing. Rapporten bygger på erfarenheter från bland annat Handelsblatt, Le Monde och Die Welt, rapporterar Journalim.co.uk. Läs mer >> Eller ladda ner rapporten >>

Minskad reklameffekt digitalt

Konsumenterna minns telekombolagens annonser sämre i dag än för fem år sedan, enligt en undersökning Resumé gjort tillsammans med Xtreme Insights. Telekombolagen förklarar nedgången med minskat tv-tittande och ökat brus. Enligt studien och liknande utländska finns samtidigt en parallellitet i nedgången med ökningen av digitala reklaminvesteringar. Och den här överflyttningen av kampanjpengar kan enligt denna och andra studier förklara delar av den minskande effekten. Läs mer >> Peter Callius, Kantar Sifo, skriver i sitt nyhetsbrev om samma fråga att ”det inte är något fel på kortsiktiga aktivitetsdrivna digitala mediearbeten men de måste göras i kombination med varumärkesarbete och det måste göras av rätt skäl och vid rätt tillfälle och då inte på bekostnad av varumärkesarbetet”. Läs mer >>

Fyra sätt att engagera användare online

Bygg upp kunskapen om användarna, erbjud på smidigaste sätt användarna det innehåll de söker, röj undan hinder för engagemang och stå till användarnas tjänst. Så sammanfattar Inma-rapporten ”How the connected consumer is redefining news media” om hur marknadsförare bättre kan möta de digitala användarnas behov i fyra korta punkter. Läs mer >>

Nieman Lab lägger luppen över UNT Pendlingskollen

Upsala Nya Tidnings pendlargrupp på Facebook har tidigare uppmärksammats av Facebook. Nu är det Nieman Lab vid Harvards tur att notera UNT Pendlingskollen och dess fler än tusen medlemmar. Redaktionschef Jens Pettersson berättar för Nieman att Pendlingskollen bland annat givit tidningen nya möjligheter att visa pendlarna att UNT tar deras vardag och problem på allvar. Läs mer >>

Washington Post testar nytt annonsformat

Washington Post har utvecklat en ny annonsprodukt som är tänkt att var mer användarvänlig och ge större nytta än existerande format. Den nya produkten Showcase är en karusellenhet som visar fram annonsörernas budskap eller produkter, som evenemang och recept, rapporterar Digiday. Läs mer >>

I korthet

Mediebyråbarometern: Landsortspress och tv ökade i april, rapporterar Medievärlden.

IAB Sverige lanserar en ny utbildningspodd om den digitala marknadsföringens grunder.

Varannan svensk ser på webb-tv en vanlig dag, rapporterar Dagens Media.

Brittiska internetanvändare över 16 år värdesätter nyheter som är neutrala, up-to-date och tv är deras förstahandsval för att ta del av dessa, enligt en ny rapport från Ofcom.

Hur fungerar medlemskap för nyhetsmedier – exemplet The Local hos Nieman Lab.

Världens annonsinvesteringar kommer att öka med 7,4 procent 2018, enligt en ny prognos från Emarketer.

Ny McKinsey-rapport om den konstgjorda intelligensens ekonomin.

12 lärdomar från amerikanska Local Media Associations Digital Revenue Summit, enligt Nancy Lane, LMA.



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.