Eva Hamilton, Hanna Brogren, Ulf Johansson och Anna Rastner är några av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2018. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 12 april 2018. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

– Det är verkligen roligt att kunna presentera denna kunniga och mångsidiga juryn för Årets Dagstidning 2018. Och det är förstås extra roligt att hälsa Eva Hamilton välkommen som ny huvudordförande för priset, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Alla sju tävlingsklasser har en egen jurygrupp. Denna grupp utser tre nominerade i varje klass och en vinnare. Samtliga ledamöter ingår dessutom i juryn för Årets Dagstidning – Helhetspriset. Förutom Helhetspriset delas priser ut i kategorierna Årets Affär, Årets Idé, Årets Kampanj, Årets Redaktion, Årets Ljud & Bild samt i den nya kategorin Årets Utvecklare.

Det nya priset, Årets Utvecklare, delas ut till en person som under året utvecklat, förstärkt eller förnyat mediehusets affär, redaktionella produkt eller varumärke oavsett kanal.

Prisutdelningen föregås av en branschdag med fokus på den publicistiska affären. All information om hela evenemanget Årets Dagstidning 2018 kommer att publiceras löpande på TU:s sajt (tu.se).

Årets Dagstidning – Helhetspriset:

  • Eva Hamilton (huvudordf.), tidigare vd SVT
  • Camilla Björkman, affärsutvecklingschef Breakit
  • Hanna Brogren, tillträdande vd Sveriges Kommunikatörer
  • Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo
  • Unn Edberg, vice vd Chef och ordförande Sveriges Tidskrifter
  • Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer
  • Ulf Johansson, projektledare SVT Opinion Göteborg
  • Mathias Kallio, affärsområdeschef Resumé
  • Mikael Marklund, webbredaktör ATL
  • Sakari Pitkänen, mediekonsult
  • Anna Rastner, programchef TV4 och Bonnier Broadcasting
  • Anna Serner, vd Svenska Filminstitutet
  • Susanna Skarrie, vd och chefredaktör Hem & Hyra
  • Lina Söderqvist, marknadschef Åhléns
  • Camilla Wagner, vd Klara K
  • Michael Wolf, ordförande i Anna Lindh Academy

Årets Redaktion och Årets Ljud & Bild:

  • Ulf Johansson (juryordf.), projektledare SVT Opinion Göteborg
  • Mikael Marklund, webbredaktör ATL
  • Sakari Pitkänen, mediekonsult
  • Susanna Skarrie, vd och chefredaktör Hem & Hyra
  • Camilla Wagner, vd Klara K

Årets Kampanj och Årets Affär:

  • Anna Rastner (juryordf.), programchef TV4 och Bonnier Broadcasting
  • Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer
  • Anna Serner, vd Svenska Filminstitutet
  • Lina Söderqvist, marknadschef Åhléns
  • Michael Wolf, ordförande i Anna Lindh Academy

Årets Idé och Årets Utvecklare (nytt pris):

  • Hanna Brogren (juryordf.), tillträdande vd Sveriges Kommunikatörer
  • Camilla Björkman, affärsutvecklingschef Breakit
  • Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo
  • Unn Edberg, vice vd Chef och ordförande Sveriges Tidskrifter
  • Mathias Kallio, affärsområdeschef Resumé

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.