I morgon på Pressfrihetens dag publicerar mediehusens branschorganisation TU och många av dess medlemmar en annons om systemet med ansvarig utgivare. Annonsen har rubriken ”Jag är beredd på fängelse” och kommer bland annat att vara med i Expressen, Nerikes Allehanda och Blekinge Läns Tidning.

– Pressfrihetens dag är viktigare än någonsin. I en tid med ett omritat politisk landskap där agendan är att sänka förtroendet för medierna måste vi bli ännu tydligare om vilket system som de riktiga ansvariga utgivarna följer. Det är ett unikt system med ett tydligt ensamansvar. Med en person som ansvarar för allt som publiceras i tidningen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

TU driver sedan i januari 2017 en informationskampanj riktad till allmänheten om pressetik, mediers trovärdighet och systemet med ansvarig utgivare. Den här annonsen är ett led i den kampanjen. I tidigare banner- och printannonser har TU belyst frågan om varför medier ibland pixlar eller maskar bilder. Det är annonser som en klar majoritet av TU:s medlemmar publicerat.

Den nya annonsen handlar om systemet med ansvarig utgivare (se bifogad dummy). Målet är att den som läst annonsen ska veta att tidningen har en ansvarig utgivare, att utgivaren är juridiskt ansvarig för vad som står i tidningen och att det är en person som tar ett faktiskt ansvar.

Det är möjligt för den tidning som publicerar annonsen att redigera in ett ansiktsporträtt på den egna tidningens ansvarig utgivare, hans eller hennes för- och efternamn, tidningsnamn och logotyp.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se, 070-624 45 56

Tobias Lindberg, analytiker TU – Medier i Sverige, tobias.lindberg@tu.se, 076-527 46 40

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.