Medieskatt

Vi har i dag en reducerad moms på tryckta tidningar, tidskrifter och böcker på 6 % och samtidigt är skattesatsen på digitala versioner av dagstidningar 25 %. Det här hänger samman med EU:s momsdirektiv som säger att en tryckt tidning är en ”vara” (och då får man ha reducerad moms), medan den digitala nyhetstjänsten är en ”tjänst” (och då får man inte ha reducerad moms). TU jobbar för att samma reducerade skattesats ska gälla oavsett distributionsform, dvs att reducerad moms även ska gälla för digitala publikationer.

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar.

Digitalmomsen – Brev till finansministern

TU:s brev till finansminister Magdalena Andersson Digitalmomsen TU - Medier i Sverige välkomnade med stor tillfredsställelse din och kulturminister Alice Bah Kuhnkes tydliga besked (DN Debatt 24/1 2017) om att regeringen beslutat att inom EU aktivt verka för att...

läs mer

Digitalmomsen – Brev till finansministern

TU:s brev till finansminister Magdalena Andersson Digitalmomsen TU - Medier i Sverige välkomnade med stor tillfredsställelse din och kulturminister Alice Bah Kuhnkes tydliga besked (DN Debatt 24/1 2017) om att regeringen beslutat att inom EU aktivt verka för att...

läs mer

Pin It on Pinterest