Ståndpunkt

Ståndpunkt

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Medieskatt

Vi har i dag en reducerad moms på tryckta tidningar, tidskrifter och böcker på 6 % och samtidigt är skattesatsen på digitala versioner av dagstidningar 25 %. Det här hänger samman med EU:s momsdirektiv som säger att en tryckt tidning är en ”vara” (och då får man ha reducerad moms), medan den digitala nyhetstjänsten är en ”tjänst” (och då får man inte ha reducerad moms). TU jobbar för att samma reducerade skattesats ska gälla oavsett distributionsform, dvs att reducerad moms även ska gälla för digitala publikationer.

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar.

TU lägger skarpt förslag om digital-momsen

TU:s VD Jeanette Gustafsdotter och TU:s chefsjurist Per Hultengård har vid ett möte den 24 februari med Finansdepartementet diskuterat – och överlämnat – en skrivelse med förslag om hur den kommande momssänkningen på digitala medier kan genomföras. Läs rapporten...

läs mer

TU lägger skarpt förslag om digital-momsen

TU:s VD Jeanette Gustafsdotter och TU:s chefsjurist Per Hultengård har vid ett möte den 24 februari med Finansdepartementet diskuterat – och överlämnat – en skrivelse med förslag om hur den kommande momssänkningen på digitala medier kan genomföras. Läs rapporten...

läs mer

Pin It on Pinterest