Ståndpunkt

Ståndpunkt

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Medieskatt

Vi har i dag en reducerad moms på tryckta tidningar, tidskrifter och böcker på 6 % och samtidigt är skattesatsen på digitala versioner av dagstidningar 25 %. Det här hänger samman med EU:s momsdirektiv som säger att en tryckt tidning är en ”vara” (och då får man ha reducerad moms), medan den digitala nyhetstjänsten är en ”tjänst” (och då får man inte ha reducerad moms). TU jobbar för att samma reducerade skattesats ska gälla oavsett distributionsform, dvs att reducerad moms även ska gälla för digitala publikationer.

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar.

Digitalmoms blir en egen fråga

Frågan om vilken moms det ska vara på digitala medier kommer inte att bakas ihop med en större momsutredning. Det beskedet lämnade finansdepartementet i dag, skriver Medievärlden i sitt nyhetsbrev. Digitalmomsen kommer inte att bakas ihop med övriga momsärenden utan...

läs mer

Digitalmoms blir en egen fråga

Frågan om vilken moms det ska vara på digitala medier kommer inte att bakas ihop med en större momsutredning. Det beskedet lämnade finansdepartementet i dag, skriver Medievärlden i sitt nyhetsbrev. Digitalmomsen kommer inte att bakas ihop med övriga momsärenden utan...

läs mer

Pin It on Pinterest