Expressen, Dagens Nyheter, Nyheter24 och Kit får dela på priserna i Årets Dagstidning, och ett hedersomnämnande till Schibsted – Gula båtarna delades ut på Berns Salonger den 15 mars i Stockholm.

Alexander Donka

Foto Alexander Donka

Alexander Donka

Foto Alexander Donka

Se alla bilderna här.

Vinnarmotiveringar:

Helhetspriset – Expressen

”Med övertygelsen om journalistikens betydelse (i sitt DNA) lämnas inget åt slumpen för att ge publiken rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tillfälle. Ett systematiskt tillsammansarbete under året ger utdelning i siffror som bara stiger och stiger och vänder affärerna åt rätt håll. Snabbheten att uppdatera är överlägsen och slår till och med radions – och publiken hänger med genom att hålla mobilen i ett hårt grepp. Årets dagstidning sticker hål på myten om att det går utför med pressen.”

Årets Redaktion – Dagens Nyheter

”I en tid när många medieföretag möter eroderande affärsmodeller med nerdragningar har årets redaktion också förmått att satsat på utveckling och att med moderna metoder och stor förståelse för samtiden fördjupa publicistiken i olika kanaler. Det har lett till en respektingivande samling reportage, intervjuer, analyser och avslöjanden i Dagens Nyheter under 2015.”

Årets Marknadsorganisation – Dagens Nyheters Marknadsavdelning

”Vinnaren visar en tydlig inriktning mot den digitala prenumerationsaffären som visar tillväxt och framåtanda. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visar DN prov på ny innovation och mod som kommer få betydelse även för andra aktörer i branschen.”

Årets Kampanj – Nyheter24-Gruppen i samarbete med MEC – IKEA/Under täcket

”Än en gång visar vinnaren prov på mod, kreativitet och framåtanda i sin strävan att hitta nya digitala affärslösningar. Med en tydlig idé och ett innehåll som den kräsna målgruppen efterfrågar, går de till sängs med en av Sveriges största annonsörer.”

Årets Idé – Kit

”I en tid när framtidens mediekonsumtion inte längre är traditionell är det viktigt att våga utmana det etablerade synsättet och testa nya grepp. En innovativ idé får gärna vara djärv och den måste vilja göra något nytt. Årets vinnare utmanar plattformstänk, distribution och varumärke med kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. Det är modigt, nyskapande och framåtriktat. Nu återstår det att se om framtiden är redo.”

Hedersomnämnande i Årets Idé – Schibsted och Gula båtarna

”Det ni gör är något mer än en idé. Ni räddar liv och gör skillnad. Det är respekt bortom tävlingar.”