TU:s årliga analys- och annonsdag äger rum torsdagen den 25 januari 2018 på Helio Kungsholmen, Marieberg i Stockholm. Analys- och annonsdagen är öppen för alla som är intresserade av annons- och användardata, redaktionell utveckling, kommersiell analys och medieaffären. Under dagen lyfter vi fram exempel på hur analys och data kan stärka och utveckla den redaktionella affären.
Dagens talare: Josefina Rickardt, marknads- och analyschef Expressen, Johan Lindgren, analyschef Aller media och VP analytics Data Refinery, Fredrik Skeppstedt, lead data scientist Strossle, Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo, och Victoria Svanberg, delägare och styrelseledamot NWT-koncernen.
Program, kl. 13-17
Kl. 13.00, Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige: Välkommen till årets analys- och annonsdag
Johan Lindgren, analyschef Aller media och VP analytics Data Refinery: Aller medias målsättning är att data ska genomsyra hela företaget. Vårt nya affärsområde, Refinery, skapar detaljrika insikter om våra användare som resulterar i ökad träffsäkerhet i Aller medias publicistiska och kommersiella erbjudanden. När vi dessutom kombinerar vår data med våra samarbetspartners data uppstår insikter som påverkar deras verksamhet och erbjudanden på djupet.
Fredrik Skeppstedt, lead data scientist Strossle: Rätt innehåll och annonser till rätt användare ökar mediekonsumtion och skapar högre intäkter. Om publicister dessutom samarbetar kring trafik och data kan de skapa erbjudanden som matchar globala plattformar som Facebook. Fredrik Skeppstedt visar konkreta exempel på hur mediehus i Sverige och utomlands använt data och machine learning för att bli mer konkurrenskraftiga.
Kl. 14.30, Kort paus
Josefina Rickardt, marknads- och analyschef Expressen: Går på djupet i hur mediehuset Expressen arbetar med olika former av analys och data för att utveckla sina affärer i skilda kanaler och plattformar.
Kl. 15.00, Fikapaus
Victoria Svanberg, delägare och styrelseledamot i NWT-koncernen, och Elizabeth Van Couvering, forskare Karlstads universitet: Berättar om långsiktiga strategier i en föränderlig bransch och om NWT:s analytiska samarbete med Karlstads universitet.
Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo: Hur ser medieanvändarnas vanor ut i dag? Och vilka är nycklarna för att vässa den kommersiella affären i print och digitalt? Peter Callius sätter analysljuset på några av 2018 års mest relevanta marknadsdata.
Praktiska uppgifter
Dag: Torsdag 25 januari 2018
Tid: Kl. 13.00-17.00, inkl. fikapaus
Plats: Helio Kungsholmen, Rålambsvägen 17, Marieberg, Stockholm (T-bana: Thorildsplan, Buss: 4, 40, 62 och 77, Parkering: Q-park, Gjörwellsgatan 28-30) Hitta till Marieberg!
Lokal: Pulitzer
Kostnad: 898 kr (exkl moms)
Anmälan: Obs! Anmälan är bindande och måste vara inkommen till TU senast kl. 11.00 den 22 januari 2018
Anmälan till analysdagen den 25 januari 2018
Ja, jag kommer på TU:s analys- och annonsdag: