Ung Media rapporterar för TU:s räkning på Mediedagarna i Göteborg. Här är några av deras reportage från seminarierna.

 Kränkt i spalterna  – Den motsägelsefulla pressetiken

Krankt-Spalterna2  Text och foto: Maja Johansson, Ung Media

Ung Media besökte under torsdagen ett seminarium om pressetik, ”Kränkt i spalterna”.

Där talade pressombudsmannen Ola Sigvardsson om allt från Mikael Persbrandts kokainfilm till hur panelmedlemmarna, alla med erfarenhet av pressetik på olika nivåer, har tacklat anmälningar från privatpersoner under åren.

En av de större punkterna som togs upp var fallet med Barbro Jöberger, den före detta DN-skribenten, som använde pseudonymen Julia Caesar för att skriva krönikor till Snaphanen med flera. I september 2015 blev hon avslöjad av Expressen. Publiken fick delta i en omröstning om att hon som privatperson hängdes ut i media och om rätten att vara anonym på nätet. Majoriteten i rummet menade att tidningen gjorde rätt. Men övriga omröstningar blev väldigt jämna, vilket visar på att ”pressetik är motsägelsefullt och obegripligt”, precis som Ola Sigvardsson sade under seminariet.

Timmen blev till en lektion i etik för åhörarna. I fallet om Mikael Persbrandt valde pressombudsmannen att fälla Expressen till skillnad från Barbro Jöbergers fall. Lagen säger att publicisten har rätt att vara anonym, men det hindrar inte någon annan från att gå ut med personens riktiga identitet. Barbro Jöbergers texter var bland annat opinionsbildande och därmed var avslöjandet av hennes identitet av nyhetsvärde. Filmen där Mikael Persbrandt tar kokain hade endast ett nöjesvärde.

Ett tips från Ola Sigvardsson, till alla blivande journalister som vill ägna sig åt granskande journalistik, är att ”ha i åtanke hur motiverat det är. Är det viktigt eller bara kul att veta?”

Medverkande i panelen var Cecilia Krönlein, Karin Lennmor, Ola Sigvardsson, Ulrica Widsell och Fredrik Wersäll. Moderator för seminariet var Björn Häger.

Native advertising & branded contentKundnära reklam på framfart

Kaylee King-Ballantine, director of T Brand Studio International at The New York Times brings advertising and authenticity together

Native-advertising-branded2 Text: Emilia Eriksson, Amanda Karlsson. Foto: Amanda Karlsson, Ung Media

Kaylee King-Balentine, Director, T Brand Studio International har bjudits in till Mediedagarna i Göteborg för att prata om sitt jobb kring native advertising. Hon jobbar för den etablerade reklambyrån T Brand som är en del av The New York Times. Hon är en av de största i sin bransch och jobbar dagligen med att utveckla nya sorters reklam för de allra största företagen. Kaylee ägnar detta seminarium åt att förklara bakgrunden till reklamen vi ser idag, vilken reklam våra ögon kommer fastna för i framtiden samt diskutera vikten av att lära känna företaget du skapar reklam för.

Volvo kontaktade T Brand och Kaylee och berättade om deras 2020-plan, en plan där de vill ha nolltollerans mot skador och dödsolyckor i trafiken där Volvobilar är inblandade. Kaylee blev förvånad av att företaget var beredda på att gå ut med det faktum att det faktiskt sker så pass många dödsfall som det gör idag orsakade av bilar. För att mottagarna till reklamen inte skulle bli avskräckta började de jobba tätt tillsammans och skapade en film där tittarna får hänga med i allt från teknikerns frukostbord där han delar tankar om hur han ska förbättra bilarna, till riktiga olyckor ute på vägarna. De lägger otroligt stor vikt på att få fram detaljerna om hur Volvo som företag jobbar för att säkra sina fordon. Sker det en olycka inom 60 km från Göteborg åker teknikerna direkt ut för att titta på bilarna på plats, vad gick fel? Hur hade bilen kunnat agera annorlunda för att minska skadorna på passagerare? Även detta får vi hänga med på i filmen som visades på storbildsskärmen bakom Kaylee.

Kaylee förklarar också att dagens reklam skiljer sig från tidigare år, då det idag inte är märket som spelar roll utan hur bra och mäktig reklamen i sig är. Är reklamen riktigt bra, och har en tung frontfigur, bryr sig inte konsumenterna om märket i sig. I detta instämmer även Fredric Karén, Editor in chief, Svenska Dagbladet, och syftar på Vitamin Well-reklamen där Zlatan Ibrahimovic frontar. Emma af Robson, CEO Modern Women Media, skulle deltagit i panelen som diskuterade men uteblev. Hon hade dock lämnat en kommentar till moderatorn Lisa Bjurwald: ” Millenials are blind to normal advertising”. Kaylee håller med och menar att detta är den störta anledningen till att T Brand hela tiden måste utveckla och förnya sitt sätt att sprida kundernas budskap.

 Vad är hat och hot på nätet?

pdfLäs rapporteringen här

Hat-hot-pa-natet2 Text: Ella Persson och foto: Sandra Rönnsved, Ung Media

The future of digital news

pdfLäs rapporteringen här. Text: Anna-Josefiina Turtiainen, Ung Media

 Vilken makt har trollen i nätdebatten?

“Man ska visa att det inte är en armé” pdfLäs rapporteringen här.

Vilken-makt-har-nattrollen2Text: Ella Persson, foto: Amanda Karlsson, Ung Media

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.