Hur har annonsutvecklingen påverkat nyhetsmediers och andra mediers ekonomi? Hur ser bolagens lönsamhetsutveckling ut? Och kan man se några strukturella förändringar och trender?

Svaren på frågorna ger medieforskaren Jonas Ohlsson, Nordicom vid Göteborgs universitet, när han den 24 oktober presenterar rapporten Medieekonomi från Myndigheten för press, radio och tv. Seminariet är ett samarrangemang mellan Myndigheten för press, radio och tv, TS Mediefakta och TU – Medier i Sverige.

Under presentationen sätts extra fokus på nyhetsmedier. Men för att göra analysen mer heltäckande redovisar rapporten också de största svenska radio- och tv-företagens ekonomi.

Rapporten bygger främst på analyser av medieföretagens bokslut för verksamhetsåret 2017. Uppgifter om den svenska annonsmarknadens utveckling kommer från Institutet för reklam- och mediestatistik samt från TU – Medier i Sverige. Medan statistik om tidningsföretagens upplagor kommer från TS Mediefakta. För uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav står Nordicoms Mediebarometer samt MMS och Kantar Sifo.

Vid sidan av rapporten Medieekonomi kommer Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo, att tala om digitala tippingpoints och förtroende för nyhetsmedier.

Antalet platser är begränsat, så anmäl dig tidigt för att vara säker på plats.

ANMÄL DIG HÄR: https://www.anpdm.com/public/event/RegistrationForm/414A51407647405B477940

Datum: 24 oktober 2018

Tid: kl. 13-15

Plats: TS/Kantar Sifo, Vasagatan 11, Stockholm

Kostnad: Kostnadsfritt

Arrangörer: Myndigheten för press, radio och tv, TS Mediefakta och TU – Medier i Sverige

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.