Vad har hänt på den svenska mediemarknaden? Hur har annonsintäkterna utvecklats under året? Hur ser mediebolagens lönsamhetsutveckling ut? Och vilka är de avgörande trenderna och strukturella förändringarna?

Den 23 oktober presenterar medieforskaren Jonas Ohlsson, Nordicom vid Göteborgs universitet, årets rapport Medieekonomi från Myndigheten för press, radio och tv. Seminariet är ett samarrangemang mellan Myndigheten för press, radio och tv, Kantar Sifo och TU – Medier i Sverige.

Presentationen sätter framför allt ljuset på nyhetsmediernas lönsamhet och utveckling. Men för att göra analysen mer heltäckande ger rapporten också en översyn av de största svenska radio- och tv-företagens ekonomi.

Rapporten bygger i första hand på analyser av medieföretagens bokslut för verksamhetsåret 2018. Uppgifter om den svenska annonsmarknadens utveckling kommer från Institutet för reklam- och mediestatistik samt från TU – Medier i Sverige. Medan statistik om tidningsföretagens upplagor kommer från Kantar Sifos Media Audit. För uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav står Nordicoms Mediebarometer, MMS och Kantar Sifo.

Vid sidan av rapporten Medieekonomi kommer Morgan Sandström, seniorkonsult Kantar, att tala om betalningsvilja i en värld av abonnemang.

Antalet platser är begränsat, så anmäl dig tidigt för att vara säker på plats.

Anmälan till seminarium: Anmälan sker via Kantar Sifos sajt och denna länk

Datum: 23 oktober 2019

Tid: kl. 15.00–16.30

Plats: Kantar Sifo, Vasagatan 11, Stockholm

Kostnad: Kostnadsfritt

Arrangörer: Myndigheten för press, radio och tv, Kantar och TU – Medier i Sverige

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.