Hur har annonsutvecklingen påverkat dagspressens och andra mediers ekonomi? Hur ser bolagens lönsamhetsutveckling ut? Och kan man se några strukturella förändringar och trender?

 

Svaren på frågorna ger medieforskaren Jonas Ohlsson, Nordicom vid Göteborgs universitet, när han den 18 oktober presenterar rapporten Medieekonomi från Myndigheten för press, radio och tv. Seminariet är ett samarrangemang mellan TU och Myndigheten för press, radio och tv.

Under presentationen sätts extra fokus på dagspressen. Men för att göra analysen mer heltäckande redovisar rapporten också de största svenska radio- och tv-företagens ekonomi.

Rapporten bygger främst på analyser av medieföretagens bokslut för 2016 års verksamhetsår. Uppgifter om den svenska annonsmarknadens utveckling kommer från Institutet för reklam- och mediestatistik samt från TU – Medier i Sverige. Medan statistik om tidningsföretagens upplagor kommer från TS Mediefakta. För uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav står Nordicoms Mediebarometer samt MMS och Kantar Sifo.

Antalet platser är begränsat, så anmäl dig tidigt för att vara säker på plats. Obs! Föredraget kommer att strömmas via TU:s Facebook-sida.

 

HÄR HITTAR DU HELA RAPPORTEN

Arrangörer: Myndigheten för press, radio och tv samt TU – Medier i Sverige

Plats: Helio Hötorget (Seymour Cray), Sveavägen 9, Stockholm

Datum: 18 oktober 2017, kl. 13-15

Kostnad: Kostnadsfritt

Sista osa-dag: 13 oktober 2017

Anmälan: SISTA ANMÄLNINGSDAG HAR PASSERAT

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.