Antalet hackerattacker mot svenska företag och myndigheter ökar närmast lavinartat och behovet av datasäkerhet har aldrig varit större. Hur kan man skydda sig? Och vad gör man när attacken är ett faktum?
Tisdagen den 28 december 2021 publicerade den norska mediekoncernen Amedia ett pressmeddelande som deklarerade att ”inga tidningar kommer att ges ut imorgon”. Orsaken var att en omfattande hackerattack satt datasystemen för publicering samt annons- och abonnemangshantering ur spel. Utgivningsuppehållet skulle komma att pågå i flera dagar.
För ett medieföretag är ett dataangrepp problematiskt ur många aspekter. Källskyddet kan vara hotat, kunduppgifter kan komma i orätta händer, läsarnas förtroende kan påverkas, stora ekonomiska värden står på spel.
Fredag 18 mars arrangerar vi ett TU Live där Amedias koncerndirektör Pål Nedregotten berättar om den svåra hackerattack Amedia utsattes för, de konsekvenser den fick och de lärdomar de gjort efter den. Från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) deltar Lena Vretling, senior handläggare, för att ge en beskrivning av hur datahotet utvecklats de senaste åren och hur det ser ut idag. Vi får också träffa Ralph Benton och Johan Svenfelt som arbetar med datasäkerhet på Schibsted respektive Bonnier News, och höra dem resonera om de värden som står på spel vid ett dataangrepp och berätta hur de arbetar för att minska riskerna för dataangrepp samt vilka mått och steg man behöver vidta om hackare tar sig in i datasystemen.
Datum och tid:
Fredag 18 mars, kl 08.30 – 09.30, digitalt TU Live via Youtube.
Länk till alla deltagare skickas ut strax före sändningen.
Deltagare:
Pål Nedregotten, koncerndirektör, Amedia
Lena Vretling, senior handläggare, MSB
Ralph Benton, chief information security officer, Schibsted
Johan Svenfelt, information security manager, Bonnier News
Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna
Sista anmälningsdag: onsdag 16 mars.
OBS! Seminariet är endast öppet för anställda på TU:s medlemsföretag.
Mejla Bodil Gidlund om du vill delta.