Goda exempel
Kvalitativ journalistik
Modet att förändra
Dags att tävla!
Vi tar emot bidrag fram t o m 23 januari
Tävlingskategorier och kriterier
Årets Dagstidning Helhetspriset
Nytänk, mod och utveckling Priset delas ut till ett medieföretag eller titel som under 2024 visat nytänkande, mod och kraft i ett förändrings- och utvecklingsarbete, som skapat positiva resultat eller bedöms ge resultat i framtiden. Helheten av de redaktionella, kommersiella, tekniska aspekterna är av vikt, liksom tillväxt eller förbättring av det ekonomiska resultatet, samt förmågan att skapa engagemang hos medarbetarna. Utmärkelsen ska omfatta den totala prestationen och framgången i alla kanaler och med beaktande av förutsättningarna.
Årets Redaktion
God journalistik och publicistisk kvalitet Priset delas ut till en redaktion som visat kraft och kreativitet i att utveckla och utföra redaktionellt innehåll och/eller arbetsformer utifrån sina resurser. Nytänkande, mod samt okonventionella lösningar beaktas särskilt. Kreativ samverkan mellan olika kanaler är ett plus i bedömningen. God journalistik och publicistisk kvalitet är ett grundkrav. Priset kan ges till en hel redaktion eller del av redaktion för årets samlade prestation oavsett kanal.
Årets Bevakning
Engagerad kvalitetsjournalistik Priset delas ut till ett bidrag som genom kvalitetspublicistik nyhetsförmedlat, granskat, skildrat eller opinionsbildat om en enskild händelse eller fråga, ett särskilt ämne eller definierade samhälleliga förhållanden. Nyskapande journalistik med stilistisk kvalitet i form av t ex bild, grafik, presentation, interaktivitet och/eller användning av nya medieformer premieras. Juryn tar i sin bedömning hänsyn till resurstillgång.
Årets Bildjournalistik
Bildmediet i fokus Priset delas ut för en specifik produktion som via rörlig bild eller stillbild skapat kvalitetspublicistik som med framgång granskat, skildrat eller kommenterat samhälleliga förhållanden, och där bildmediet har varit tongivande för den publicistiska framgången. Publicistiken ska ha hög relevans för och tydlig närhet till den enskilde medborgaren samt väl utnyttja och utveckla bildmediets särskilda egenskaper. Engagemang och nytänkande ska särskilt beaktas tillsammans med hänsyn till resurstillgång. Gott publicistiskt hantverk och journalistisk kvalitet är ett baskrav.
Årets Ljudjournalistik
Ljudet i fokus Priset delas ut för en specifik produktion via ljudmediet som genom kvalitetspublicistik med framgång granskat, skildrat eller kommenterat samhälleliga förhållanden. Publicistiken, till exempel via radio, podd eller ljudklipp, ska ha hög relevans för och tydlig närhet till den enskilde medborgaren samt väl utnyttja och utveckla ljudmediets särskilda egenskaper. Engagemang och nytänkande ska särskilt beaktas tillsammans med hänsyn till resurstillgång. Gott publicistiskt hantverk och journalistisk kvalitet är ett baskrav.
Årets Läsaraffär
Potential och mervärde Priset delas ut till medieföretag som visat kraft och kreativitet i utvecklingen av teknik eller affärsmodeller, vilket drivit försäljning gentemot nya eller etablerade kunder, gärna i samverkan mellan olika kanaler och medieformer. Okonventionella projekt eller kampanjer samt modiga lösningar är ett plus. Det konkreta affärsmässiga resultatet av läsaraffären eller framtida potential och mervärde är av stor betydelse. Priset kan gå till analys-, affärsutvecklings- och marknadsavdelning eller hela företaget.
Årets Annonsaffär
Effekt och kreativitet Priset delas ut till medieföretag som genom kraft och kreativitet rönt påtaglig och konkret kommersiell framgång i sin annonsaffär, genom utveckling av intäktsbasen eller affärsmodellen, gärna i samverkan mellan olika kanaler och medieformer. Okonventionella projekt eller kampanjer samt modiga lösningar är ett plus. Det konkreta affärsmässiga resultatet eller framtida potentialen av annonsaffären ska tillmätas stor betydelse. Priset kan gå till analys-, affärsutvecklings- och marknadsavdelning eller hela företaget.
Årets Innovation
Framgångsrik förnyelse Priset delas ut till tävlingsårets mest framstående, kreativa och idérika innovation. Innovationen kan vara redaktionell eller kommersiell och kan finnas inom alla verksamhetsområden och avdelningar som redaktion, marknad, annons, tryck, distribution, IT, kundservice etc. Innovationen ska ha förnyat, utvecklat eller förstärkt mediehusets publicistiska produkt eller varumärke. Resultatet eller dess framtida potential och varaktiga effekter ska tillmätas stor betydelse i bedömningen.
Årets Medieledare
Ledarskap med resultat Priset delas ut till en person under ledningsgruppsnivå som genom sitt ledarskap förnyat, utvecklat eller förstärkt mediehusets publicistiska produkt eller varumärke, verksamhet, affär eller strategi, oavsett kanal. Nytänkande, personligt engagemang, lustfyllt driv och framåtblickande mod med en förankring i verksamheten och medarbetarna ska särskilt beaktas. Priset kan ges till ledare eller chefer under högsta ledningsnivå inom medieföretagets samtliga verksamhetsområden. Det är betydelsefullt för juryns bedömning att referenser från chefer och medarbetare finns med i det inlämnade bidraget.