Goda exempel
Kvalitativ journalistik
Modet att förändra

Tävlingen är igång!

Nominera bidrag senast 23 januari till Årets Dagstidning

Alla vinnare på ÅD 2024. Foto Sven Lindwall

Nio olika tävlingskategorier. Sprid kunskap om era framgångar, lyckade samarbeten och ert journalistiska kunnande. Att bli nominerad är ett viktigt erkännande. Att vinna är en stor framgång för hela mediehuset. Formulär för bidragen i flikarna nedan.

Viktig information här!

Bidragen: Vi behöver en illustrerande bild, en logga och en kort, slagfärdig text om varje bidrag, utöver motiveringen, för att användas vid presentationer och nomineringsfilmer under prisutdelningen. Längre ned i formulären frågar vi om just det viktiga materialet. Välj ord och bild med omsorg. Observera att filerna behöver vara helt uppladdade innan du väljer Skicka.

Seminariedelen under Årets Dagstidning: De nominerade i några av kategorierna kan komma att presenteras och vara en del av programmet.

Du som skickar in: Vi frågar efter kontaktuppgifter till dig som nominerar bidrag för att vi ska kunna kommunicera med dig, samt att juryn kan vilja ha kompletterande information. Ingen information sprids vidare till andra parter.

Kontakt: Har du frågor kan du mejla Bodil Gidlund på TU.

Kriterier för Helhetspriset

Priset delas ut till ett medieföretag eller titel som under 2024 visat på nytänkande, mod och kraft i ett förändrings- och utvecklingsarbete, vilket har skapat positiva resultat eller bedöms ge resultat i framtiden. Helheten av de redaktionella, kommersiella, tekniska och aspekterna är av vikt, liksom tillväxt eller förbättring av ekonomin samt förmågan att skapa engagemang och lust inom företaget/titeln. Utmärkelsen ska omfatta den totala prestationen och framgången i alla kanaler och med beaktande av förutsättningarna.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel.
Beskriv för juryn med max en A4 om vilka utmaningar ni mött, hur har ert förändrings- och utvecklingsarbete gått till och med vilket resultat. Längre ner kan mer material laddas upp.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Här finns möjlighet att ladda upp mer material om bidraget. Max 50 MB. Du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en illustrerande bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Bevakning

Priset delas ut till ett bidrag som genom kvalitetspublicistik nyhetsförmedlat, granskat, skildrat eller opinionsbildat om en enskild händelse eller fråga, ett särskilt ämne eller definierade samhälleliga förhållanden. Nyskapande journalistik med stilistisk kvalitet i form av t ex bild, grafik, presentation, interaktivitet och/eller användning av nya medieformer premieras. Juryn tar i sin bedömning hänsyn till resurstillgång.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel.
Beskriv för juryn med max en A4 om varför just den här bevakningen ska uppmärksammas. Längre ner kan mer material laddas upp.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Här finns möjlighet att ladda upp mer material om bidraget. Max 50 MB. Du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en illustrerande bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 256 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Redaktion

Priset delas ut till en redaktion som visat kraft och kreativitet i att utveckla och utföra redaktionellt innehåll och/eller arbetsformer utifrån sina resurser. Nytänkande, mod samt okonventionella lösningar beaktas särskilt. Kreativ samverkan mellan olika kanaler är ett plus i bedömningen. God journalistik och publicistisk kvalitet är ett grundkrav. Priset kan ges till en hel redaktion eller del av redaktion för årets samlade prestation oavsett kanal.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel, redaktion.
Beskriv för juryn med max en A4 om hur god journalistik och publicistisk kvalitet genomsyrar ert arbete. Vilka är utmaningarna? Och lösningarna? Längre ner kan mer material laddas upp.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Här finns möjlighet att ladda upp mer material om bidraget. Max 50 MB. Du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en illustrerande bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Bildjournalistik

Priset delas ut för en specifik produktion som via rörlig bild eller stillbild skapat kvalitetspublicistik som med framgång granskat, skildrat eller kommenterat samhälleliga förhållanden, och där bildmediet har varit tongivande för den publicistiska framgången. Publicistiken ska ha hög relevans för och tydlig närhet till den enskilde medborgaren samt väl utnyttja och utveckla bildmediets särskilda egenskaper. Engagemang och nytänkande ska särskilt beaktas tillsammans med hänsyn till resurstillgång. Gott publicistiskt hantverk och journalistisk kvalitet är ett baskrav.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel, avdelning/redaktion.
Beskriv för juryn med max en A4 om er produktion via rörlig bild eller stillbild. Längre ner kan mer material laddas upp.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 4 files.
Ladda upp bidragets bilder och/eller en trailer på exakt 20 sekunder. Trailern ska vara i HD-video 1920 x 1080 px. Nominerar du stillbilder ser vi gärna dessa även som en rörlig sekvens. I formuläret finns begränsningar på filstorlek (50 MB), men du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Ljudjournalistik

Priset delas ut för en specifik produktion via ljudmediet som genom kvalitetspublicistik med framgång granskat, skildrat eller kommenterat samhälleliga förhållanden. Publicistiken, till exempel via radio, podd eller ljudklipp, ska ha hög relevans för och tydlig närhet till den enskilde medborgaren samt väl utnyttja och utveckla ljudmediets särskilda egenskaper. Engagemang och nytänkande ska särskilt beaktas tillsammans med hänsyn till resurstillgång. Gott publicistiskt hantverk och journalistisk kvalitet är ett baskrav.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel, avdelning/redaktion.
Beskriv för juryn med max en A4 om er produktion via radio, podd eller ljudklipp. Längre ner kan mer material laddas upp.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 3 files.
Ladda upp en trailer på exakt 20 sekunder och ev mer material om bidraget. Trailern ska vara i HD-video 1920 x 1080 px. I formuläret finns begränsningar på filstorlek (50 MB), men du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en illustrerande bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Annonsaffär

Priset delas ut till medieföretag som genom kraft och kreativitet rönt påtaglig och konkret kommersiell framgång i sin annonsaffär, genom utveckling av intäktsbasen eller affärsmodellen, gärna i samverkan mellan olika kanaler och medieformer. Okonventionella projekt eller kampanjer samt modiga lösningar är ett plus. Det konkreta affärsmässiga resultatet eller framtida potentialen av annonsaffären ska tillmätas stor betydelse. Priset kan gå till analys-, affärsutvecklings- och marknadsavdelning eller hela företaget.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel.
Beskriv för juryn med max en A4 om hur ert arbete gett effekt och framgång.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Här finns möjlighet att ladda upp mer material om bidraget. Max 50 MB. Du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en illustrerande bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Läsaraffär

Priset delas ut till medieföretag som visat kraft och kreativitet i utvecklingen av teknik eller affärsmodeller, vilket drivit försäljning gentemot nya eller etablerade kunder, gärna i samverkan mellan olika kanaler och medieformer. Okonventionella projekt eller kampanjer samt modiga lösningar är ett plus. Det konkreta affärsmässiga resultatet av läsaraffären eller framtida potential och mervärde är av stor betydelse. Priset kan gå till analys-, affärsutvecklings- och marknadsavdelning eller hela företaget.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel.
Beskriv för juryn med max en A4 om hur ert kreativa arbete gett resultat och effekt. Längre ner kan mer material laddas upp.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Här finns möjlighet att ladda upp mer material om bidraget. Max 50 MB. Du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en illustrerande bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Innovation

Priset delas ut till tävlingsårets mest framstående, kreativa och idérika innovation. Innovationen kan vara redaktionell eller kommersiell och kan finnas inom alla verksamhetsområden och avdelningar som redaktion, marknad, annons, tryck, distribution, IT, kundservice etc. Innovationen ska ha förnyat, utvecklat eller förstärkt mediehusets publicistiska produkt eller varumärke. Resultatet eller dess framtida potential och varaktiga effekter ska tillmätas stor betydelse i bedömningen.
Var tydlig med information om det bidrag som du skickar in. Ange medieföretag eller medietitel.
Beskriv för juryn med max en A4 om er kreativitet, förnyelse och resultat. Längre ner kan mer material laddas upp.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Här finns möjlighet att ladda upp mer material om bidraget. Max 50 MB. Du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en illustrerande bild som sammanfattar och symboliserar bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

Kriterier för Medieledare

Priset delas ut till en person under ledningsgruppsnivå som genom sitt ledarskap förnyat, utvecklat eller förstärkt mediehusets publicistiska produkt eller varumärke, verksamhet, affär eller strategi, oavsett kanal. Nytänkande, personligt engagemang, lustfyllt driv och framåtblickande mod med en förankring i verksamheten och medarbetarna ska särskilt beaktas. Priset kan ges till ledare eller chefer under högsta ledningsnivå inom medieföretagets samtliga verksamhetsområden. Det är betydelsefullt för juryns bedömning att referenser från chefer och medarbetare finns med i det inlämnade bidraget.
Var tydlig med information om vem du nominerar, vilken arbetsplats och ev avdelning/redaktion personen hör till.
Beskriv för juryn med max en A4 varför personen nomineras. Var tydlig med resultatet av ledarskapet.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Här finns möjlighet att ladda upp mer material. Max 50 MB. Du kan också dela via dropbox/wetransfer till bodil.gidlund@tu.se.

Vill du länka till sidor kan du göra det nedan.

OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
OBS ej dropbox, wetransfer el likn.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 3 files.
Ladda upp en bild på personen du nominerar. Gärna också en illustrerande/sammanfattande bild kring bidraget. OBS - Max 50 MB, minst 1920 x 1080 pixlar. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Ladda upp en högupplöst logga avseende företaget där personen arbetar. OBS Måste vara frilagd och fungera mot svart bakgrund. Max 50 MB. Låt filen laddas upp innan du väljer Skicka.

Mina kontaktuppgifter:

TU behöver uppgifter för att informera dig kring tävlingen och du kan också komma att bli kontaktad av juryn.

 

Vem kan skicka in bidrag och vem kan tävla?

  • Det är fritt fram att kostnadsfritt nominera, det vill säga anmäla bidrag till en eller flera av de nio tävlingsklasserna.
  • Bidragen kan avse alla kanaler och plattformar.

Vilken period gäller det?

  • Perioden som bedöms är helåret 2024, d v s från första januari 2024 till sista december 2024.

Vilka regler finns det?

  • Inlämnade bidrag ska följa de lagar och regler som är tillämpliga såsom de medieetiska reglerna och Marknadsföringslagen. Arrangören förbehåller sig rätten att avvisa tävlingsbidrag som bryter mot detta, eller på annat sätt inte följer de anvisningar som angetts.
  • Utöver de nomineringar som inkommit har juryn rätt att anmäla ytterligare bidrag till tävlingen. Juryn kan byta kategori på ett tävlingsbidrag som bedöms passa bättre i en annan kategori.
  • Text och bild från inlämnade bidrag kan komma att till viss del publiceras på tu.se och användas i nomineringsfilm om ni blir nominerade, så välj ord och bild med omsorg. Kontrollera också särskilt att ni i alla delar har rättigheterna till att låta materialet användas i det sammanhanget.

Hur jobbar juryn?

  • Juryn bedömer de tävlande bidragen utifrån de i förväg uppställda priskriterierna.
  • Juryn utser tre nominerade i varje kategori varav en också är vinnare. Nomineringarna samt vinnare motiveras med en text som fritt kan användas.
  • Juryn är helt fristående och arrangören har ingen insyn i juryarbetet eller möjlighet att påverka. Jurypresentation >>
  • Information och uppgifter som ingår i de inlämnade tävlingsbidragen hanteras med sekretess av TU och jurymedlemmarna. Se vår Dataskyddspolicy >>

Övrigt

  • Sista dag för inlämning av bidrag är den 23 januari 2025. Vi vill ha ditt bidrag innan kl 17.00.
  • Vilka som är nominerade kommuniceras efter juryns möten, men vinnarna avslöjas på prisutdelningen.
  • Prisutdelningen sker under TU:s event Årets Dagstidning 2025, ett event med seminarier i form av Dagspressdagen och en prisgala, i kombination, som äger rum den 26 mars 2025 på Berns i Stockholm.

Kontakt  Bodil Gidlund, projektledare Tidningsutgivarna, bodil.gidlund@tu.se, 070-823 07 67 eller Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna, johan.taubert@tu.se, 076-545 24 05

  •  

Årets Dagstidning

Bodil Gidlund, projektledare

0708-23 07 67

bodil.gidlund@tu.se

Pin It on Pinterest