Fokus på mediebranschens kraft, mod och demokratiska uppdrag
Årets Dagstidning 2023!
Prisutdelning 29 mars 2023 på Berns i Stockholm
Nominerade i de olika kategorierna i Årets Dagstidning 2023
Årets Dagstidning – Helhetspriset
Dagens Nyheter
Är du stor, ska du också göra rätt. Med ytterligare ett enastående starkt monetärt resultat i ryggen, har tidningen också ett stort ansvar för journalistiken, och tar det. Från krig i Europa till vardag i Luleå. 2022 var dessutom året då de digitala läsarintäkterna blev större än kostnaden för den redaktionella verksamheten. Nominerade till Årets Dagstidning är: Dagens Nyheter.
Vetlanda-Posten
Inför hotet om nedläggning och att bli en del av en länstidning, lyckas den lilla redaktionen med fyra medarbetare på tidningen hålla de stora drakarna stångna under ett nyhetsdrama av riksintresse, och samtidigt vända 14 års minusresultat till plus. Nominerade till Årets Dagstidning är: Vetlanda-Posten.
Kristianstadsbladet/Norra Skåne
Bittra konkurrenter blev kollegor och två tidningar blev en. Att fusionera utan att dra ner på det totala antalet journalister och att visa stigande kurvor på både läsar- och annonsintäkter första året imponerar. Nominerade till Årets Dagstidning är: Kristianstadsbladet/Norra Skåne.
Jury Helhetspriset:
Ordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Magnus Anshelm, vd MMS, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Otto Sjöberg, vd Mediarevolution Nu AB, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Public, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Jesper Strömbäck, professor i journalistik/politisk kommunikation JMG, Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi Sveriges Radio.
Årets Redaktion
Hallandsposten
Passionen för den lokala journalistiken och medarbetarnas engagemang är den röda tråden i en framgångsrik resa mot att återvinna prenumeranternas förtroende. I valet av ämnen för de starka granskningarna lyckas man också vinna en ny yngre publik. Redaktionen har i år visat att arv och förnyelse går hand i hand. Nominerade till Årets Redaktion är: Hallandsposten.
Omni
När krig bröt ut i Europa blev det viktigare än på mycket länge att enkelt, snabbt och lättbegripligt få nyheter och fördjupningar ur många olika perspektiv. En liten dedikerad redaktion, där journalister och utvecklare jobbar tätt tillsammans, ger publiken nyhetsbevakning i ett fast och enkelt format. I en orolig omvärld har man blivit allt fler svenskars förstaval som nyhetskälla. Nominerade till Årets Redaktion är: Omni.
Länstidningen Södertälje
Att få ett brinnande gängkrig precis utanför dörren ställer exceptionella krav på en lokalredaktion. Här lyckas man balansera ett extremt nyhetsläge med att innovativt utveckla de grundstenar i lokaljournalistiken som gör en redaktion till närområdets oumbärliga informationskälla. Nominerade till Årets Redaktion är: Länstidningen Södertälje.
Årets Bevakning
Barnidolen och skandalerna – Svenska Dagbladet
Med innovativa metoder granskas en av den digitala tidsålderns verkliga makthavare. Youtube-stjärnans förklädda reklam och sexualiserade språk riktat mot unga fick vuxenvärlden och plattformarna att vakna. Granskningen av barnidolen är klassisk, angelägen journalistik i ny form och runt ett för många okänt fenomen. Nominerade till Årets Bevakning är: Svenska Dagbladet, Barnidolen och skandalerna.
Mordet som splittrar ett folk – Göteborgs-Posten
En enskild händelse som egentligen är bara en liten del av ett större skeende. En redaktion som bestämmer sig för att inte stanna vid mordbevakning utan gå vidare och avslöja lager på lager på lager. Med hjälp av ett nätverk av anonyma översättare kunde man berätta om en nedtystad hederskultur och en struktur av missförhållanden. Nominerade till Årets Bevakning är: Göteborgs-Posten, Mordet som splittrar ett folk.
Nord Stream – Expressen
När gasledningen Nord Stream exploderade i Östersjön, gav händelsen snabbt upphov till spekulationer i skuggan av Rysslands invasion av Ukraina. Med innovativa och djärva journalistiska metoder söktes själva källan upp för att ta reda på vad som egentligen hänt. Nominerade till Årets Bevakning är: Expressen, Nord Stream.
Jury Årets Redaktion och Årets Bevakning:
Ordförande Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Otto Sjöberg, vd Mediarevolution Nu AB, Jesper Strömbäck, professor i journalistik/politisk kommunikation JMG, Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi Sveriges Radio.
Årets Ljudjournalistik
Helagotland, Musikstugan
Musikstugan tar tidningens musikjournalistik in i ljudets värld. Det är ett gediget journalistiskt arbete med sinne för både de små detaljerna och den allmänna överblicken. Med hög relevans och närhet till den enskilde medborgaren tar man lyssnaren på stort allvar. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Helagotland, Musikstugan.
Expressen, Krimrummet
Konkurrensen på området är stenhård. Trots det har Krimrummet snabbt tagit plats som en av de främsta poddarna med sitt direkta och okonstlade tilltal. Det aktuella innehållet balanseras tryggt på rätt sida i svåra publicistiska avvägningar. Lyssnarna får en djupare förståelse och kunskap om komplexa skeenden och samband vilket inger hopp i en annars mörk brottsrapportering. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Expressen, Krimrummet.
Göteborgs-Posten, Nyhetsshowen
Nysatsning på en daglig nyhetsshow som kombinerar journalistisk integritet med en stor portion humor och som på kort tid nått en miljonpublik. Man når också en svår målgrupp – unga, huvudsakligen kvinnliga, lyssnare. Det är snyggt, lokalt och har fortsatt stor potential. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Göteborgs-Posten, Nyhetsshowen.
Årets Bildjournalistik
Dagens Nyheter, Krigets kvarter
Med drabbande unika bilder från krigets inledning förflyttas man till Ukraina. Urvalet av bilder visade tidigt bredden av konsekvenser för civila. Satsningen med flera utsända fotografer ger läsarna en möjlighet att förstå och uppleva vad som händer, när all annan information är bristfällig. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: Dagens Nyheter, Krigets kvarter.
Expressen, Inifrån murarna
Porträtten och intervjuerna från en sällan skildrad värld ger en inblick i några av Sveriges tyngsta brottslingars nuvarande och tidigare liv. Att komma nära dessa personer under de speciella omständigheter som miljön innebär är en styrka i sig och tack vare det rörliga mediets grepp levererar redaktionen innehåll som känns både exklusivt och intressant. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: Expressen, Inifrån murarna.
UNT, Echurch
Genom starka bilder ges en inblick i en verksamhet som få känner till. Bildberättandet från väckelsemötet kommer så nära att det känns som vi är med på plats i den kyrka som tidigare var en stormarknad. Det är bilderna som bär och berättar historien. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: UNT, Echurch.
Jury Årets Bildjournalistik och Årets Bildjournalistik:
Ordförande Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Public.
Årets Annonsaffär
Bonnier News & Apollo
På ett klokt sätt har man paketerat formatet ”Featurenative” för att skapa nya affärsmöjligheter med syfte att få läsaren att stanna längre. För Apollo har formatet resulterat i kampanjen ”Go. Live a little!” – ett klassiskt kändisupplägg med mycket hög kreativitet, inspiration och kvalitet vilket har gett fina resultat. ”Featurenative” har god framtida potential och kan inspirera andra varumärken att se nya möjligheter i Bonnier News mediekanaler. Nominerade till Årets Annonsaffär är: Bonnier News och Apollo.
Bonnier News & IG Börssnack
Ambitionen var hög – att skapa Skandinaviens bästa veckoshow för börsproffs. Att gå från podd till TV-show kräver mod och kreativitet. Att sedan lägga in IG Börssnack i en relevant kontext som Di, gör det till en win-win. Varumärkeskännedomen har ökat rejält och för Di ett relevant komplement till det redaktionella arbetet. Ett skolboksexempel på vikten av kontextuell placering kombinerat med kreativt och kvalitativt innehåll. Nominerade till Årets Annonsaffär är: Bonnier News och IG Börssnack.
NTM
Att vända en långtgående negativ utveckling av annonsaffären kräver mod, kraft och nytänkande. Det krävdes en total omstart – och det fort. En helt ny säljorganisation sjösattes, ett fokuserat arbete på att digitalisera verksamheten samt ett helt nytt CRM-system. För många företag tar det år att genomföra. Resultatet visar att lokal nyhetsmedia kan leverera hög effekt och resultat till kunder. Och 2022 har man sitt bästa resultat för annonsaffären på 11 år – digitalt, lokalt och totalt. Nominerade till Årets Annonsaffär är: NTM.
Årets Läsaraffär
ST-tidningen
Att den digitala transformationen är särskilt svår på lokal marknad är välkänt. Att fusionera bolag eller titlar är i sig en svår process. Att dessutom gå över från gratis till betalda prenumerationer är oerhört utmanande. Men det lyckades, och mycket snabbt ökade man sina intäkter. En flerdimensionell transformation som redan efter mindre än ett år burit frukt, och som visar att allt är möjligt och att man kan lyckas med flera svåra utmaningar samtidigt. Nominerade till Årets Läsaraffär är: ST-tidningen.
Omni Mer
Återigen har man framgångsrikt utvecklat affären och denna gång tagit sig an läsaraffären. Genom fokus på insikter om användarnas behov av fördjupad journalistik lyckas man med konststycket att snabbt bygga en stor prenumerationsbas av trogna och mycket intresserade användare. När man säkerställer att insikter om krävande konsumenters behov vägleder paketeringen av kvalitetsjournalistik är framgången omedelbar. Nominerade till Årets Läsaraffär är: Omni Mer.
GP Generation Z
Genom sitt Generation Z tog man sig an den kanske svåraste utmaningen i branschen – att öka användandet i en så svårflörtad generation. Genom ett mycket imponerande insiktsarbete involverades målgruppen i hela processen. De ungas delaktighet löpte som en röd tråd genom allt, från den initiala analysen av målgruppens behov till all kommunikation om satsningen. Genomslaget blev kraftfullt, snabbt och man fördubblade Generation Z bland användarna. Nominerade till Årets Läsaraffär är: GP Generation Z.
Årets Innovation
Omni Mer
Utifrån djupgående studier av svenska nyhetskonsumenter för att förstå deras problem och behov, har Omni Mer utvecklats. Läsarna var tydliga – de ville ha mer fakta, fördjupande läsning, komma förbi betalväggar och gärna en annonsfri plattform. Lanseringen blev en succé. Man har minskat risken från en osäker annonsmarknad och fått nya intäktsströmmar som redan står för en betydande andel av omsättningen. Nominerade till Årets Innovation är: Omni Mer.
NWT Media Premium team
Att kombinera kraften i reportrarnas berättelse med expertis kring digital presentation i ett starkt kreativt grepp som upplevs nytänkande för lokal journalistik, har blivit en stor framgång. ”Premiumteams” har förstärkt den publicistiska produkten genom paketering, digitalisering och marknadsföring. Ett innehåll som skapat ett mycket stort engagemang, förbättrat räckvidd och konverteringar men också lett till en klar föryngring av prenumeranter. Nominerade till Årets Innovation är: NWT Media Premium team.
Expressens Engagemangsmånad
Analysen var tydlig – engagerade prenumeranter stannade längre och man testade att styra på mål kopplat till engagemang i stället för konvertering. Resultatet var mycket positivt, engagemanget ökade väsentligt. Som en effekt av detta minskade churnen utan att påverka antalet nya kunder negativt. Det skapades intern förståelse för vad som driver engagemang hos läsarna vilket gav både ett bestående nytt arbetssätt och en starkare journalistisk produkt. Nominerade till Årets Innovation är: Expressens Engagemangsmånad.
Jury Årets Annonsaffär, Årets Läsaraffär och Årets Innovation:
Ordförande Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Magnus Anshelm, vd MMS, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer.
Årets Medieledare
Maya Dahlén, Göteborgs-Posten
Ibland dyker det upp personer som har en förmåga att tända upp ett helt rum, som ständigt ser människorna omkring sig. Under ett år då verklighetens grå lågkonjunktur tätnat utanför våra redaktionella fönster, är ledare som förmår sätta färg på arbetets vardag en särskilt viktig framgångsfaktor. En sådan tillgång har Göteborgs-Posten. Nominerad till Årets Medieledare är: Maya Dahlén, Göteborgs-Posten.
Adam Svanell, Svenska Dagbladet
Han kan tidningens själ och dna, och med den djupa förståelsen har han gått före in i den nya, och fått med sig medarbetarna. 2022 blev ett viktigt år för tidningens kliv in i poddvärlden, med utmärkt journalistisk höjd och bibehållen identitet i ny tappning. Nominerad till Årets Medieledare är: Adam Svanell, Svenska Dagbladet.
Linus Carle, Arvika Nyheter
Med ett inkluderande och målinriktat ledarskap har han samlat sin sex personer starka grupp, ställt om kursen, och kan nu bocka av ett år med alla rätt. Han har visat upp ett skolexempel på hur omställning i ett nytt medielandskap kan genomföras. Nominerad till Årets Medieledare är: Linus Carle, Arvika Nyheter.
Jury Årets Medieledare:
Ordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television