Branschens forum för insikter, erfarenhetsutbyten och engagemang
Årets Dagstidning 2023 – kunskap, möten och gala
Konferens & prisutdelning 29 mars, Berns Salonger i Stockholm
Program, information och anmälan
TU arrangerar Dagspressdagen med angelägna branschseminarier och avslutar med årets fest och prisutdelning den 29 mars på Berns Salonger, Berzelii Park i Stockholm.

Göteborgs-Posten blev glada vinnare av Helhetspriset i Årets Dagstidning 2022. Foto Göran Johansson, Geijo Foto
Välkommen till det enda eventet exklusivt tillägnat dagspressens lösningar och möjligheter. Träffa kollegor från hela landet och inspireras av deras svar på de viktigaste utmaningarna. Se och lyssna på Sofia Mirjamsdotters utfrågning av kulturminister Parisa Liljestrand om hur regeringen möter hoten mot pressfrihet och demokrati hemma och i omvärlden. Möt den ukrainske fotografen Andriy Dubchak och upplev hans berättelser och bilder från krigets frontlinje. Hör varför annonsörerna söker sig till dagspressen i en allt oroligare omvärld.
Och vi kan stolt presentera våra konferencierer som leder oss genom galamiddag och prisutdelning. Vi välkomnar Jenny Strömstedt och Niklas Strömstedt som är med oss hela kvällen.
All information finns samlad under flikarna nedan. Sista anmälningsdag 13 mars 2023.
Programmet är under arbete, och förändringar kan bli aktuella.
14.00 Inledning Politiken – Affären – Framtiden
Tidningsutgivarnas VD Johan Taubert och styrelseordförande Victoria Svanberg från NWT-Gruppen hälsar välkommen och samtalar om dagens programpunkter och mediebranschens mest angelägna frågor.
Dagstidningen – tryggt när det stormar!
I en tid av opålitliga influencers, fake news och allmänt dystra utsikter upptäcker allt fler annonsörer att dagstidningarna är sammanhanget att finnas i om man vill öka intäkterna och sprida kännedom om varumärket. Borde dagspress ha en större andel av reklamkakan och hur ska vi ta oss dit?
Vi hör Johanna Alanko, partner och COO AdOn Media Nordic, Nils Rylén, marknadschef Polestar Sverige samt Alexander Lydecker, chief commercial officer Bonnier News, som leder oss genom dessa för branschen så viktiga frågor och svarar själv för hur Bonnier möter och ser på utmaningarna.
Med på scenen finns också Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, som berättar om globala trender som också påverkar lokalt och vad varje annonssäljares säljpitch idag bör innehålla.
Nominerad Årets Innovation – Omni Mer
Markus Gustafsson, publisher & grundare Omni, berättar om Omni Mer nominerad i kategorin Innovation.
Så hittar tidningarna nya medarbetare
Att hitta arbetskraft har blivit en stor utmaning för alla medieföretag. Nu tas ett antal initiativ för att öka attraktiviteten och hitta medarbetare i nya grupper. TU:s analytiker Kajsa Holm sammanfattar läget och informerar om några av de lösningar som provas.
Maya Dahlén, nyhetschef Göteborgs-Posten och projektledare för GP Akademi, berättar om den satsning på framtidens journalistik som GP Akademi är.
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare Aftonbladet, berättar om mentorsprogrammet med Fanzingo, ett projekt för att öka mångfalden.
Ministern om mediernas möjligheter
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) i ett samtal som leds av Sofia Mirjamsdotter, politisk redaktör VK, om regeringens mediepolitik nu och framåt. Vad vill man med branschens mest aktuella frågor.
Fikapaus – tillfälle till samtal
Nominerad Årets Innovation – NWT Media Premium team
Patrik Hamsch, biträdande mediechef NWT Media, berättar om NWT Media Premium team nominerad i kategorin Innovation.
Pennans makt i krigets Ukraina
Insyn i den hårda verkligheten att driva publicistisk verksamhet och journalistiskt arbete ute på fältet i krigets Ukraina och hur har hjälpen från svenska medier skapat skillnad? Vi lyssnar på Oksana Bravko, CEO för Association of Independent Regional Publishers of Ukraine, som berättar om förutsättningarna för Ukrainas publicister och journalister att fortsätta bedriva verksamheten i ett krigstillstånd, samt Andriy Dubchak, prisbelönt och internationellt uppmärksammad foto- och videokorrespondent från Donbas Frontliner media, som visar bilder och berättar om sina erfarenheter från att rapportera från krigets Ukraina.
”Kriget idag är inte bara i Bakhmut eller Orichov, Energodar eller Charkiv, Cherson eller Lviv. Inte bara för rätten att vara oberoende. För rätten att vara ukrainare. Kriget i dag är också för den oberoende pressen. Vår media kan överleva i detta krig tack vare stöd, solidaritet och gemensamma aktioner med mediepartners från hela världen.” (Oksana Bravko)
Foto Andriy Dubchak
OBS att seminariet hålls på engelska.
Nominerad Årets Innovation – Expressens Engagemangsmånad
Johanna Odlander, redaktionell chef Expressen Premium, Pontus Weinemo, strategisk sportchef Expressen, och Helena Sund, produktägare Expressen, berättar om Expressens Engagemangsmånad nominerad i kategorin Innovation.
Artificiell Intelligens – vart är vi på väg?
Utvecklingen inom AI går allt fortare. Har du koll på vad som är möjligt idag? Imorgon? Paulina Modlitba gör en lustfylld spaning kring möjligheter och fallgropar när AI blir allt bättre på det vi trodde vi skulle få ha för oss själva: Kreativiteten!
Paulina Modlitba har varit verksam inom hela det digitala ekosystemet – allt från affärsutveckling och framtidsbevakning på Bonnier R&D till digital produktutveckling och marknadsföring på startups som Stardoll och Toca Boca. Paulina har en master i Media, Arts and Sciences från MIT Media Lab i Cambridge. USA där hon forskade kring robot-människa-interaktion, och en civilingenjörsexamen i Medieteknik från KTH.
Så skapar AI lösningar för nyhetsmedia i världen
Ett intressant globalt initiativ för att stödja innovation i nyhetsorganisationer är Journalism AI. Projektet syftar till att göra AI mer tillgängligt och motverka globala ojämlikheter kring AI-användningen. JournalismAI är ett projekt inom Polis – London School of Economics and Political Science:s tankesmedja för journalistik – och finansieras av Google News Initiative.
Lakshmi Sivadas som deltar via Zoom från Bengaluru i Indien, leder och driver det internationella journalistsamarbetet JournalismAI Fellowship.
Presentationen är på engelska.
17.30 Avslut och övergång till mingel
Våra aktuella talare i ordningsföljd efter programmet

- Programtider
- Medverkande
- Fest & prisutdelning
- Anmälan & biljettinfo
- Bokningsvillkor
- Kontakt
- Partnerskap
- Hotell
- Keesing - stolt sponsor
- Bulls - stolt sponsor
Vårt programarbete pågår och kan innebära ändringar och kompletteringar. Tiderna nedan är ca-tider.
29 mars Kammarsalen, Berns, Berzelii Park, Stockholm
13.00 – 14.00 Registrering och kaffe i Studion en trappa ner från entrén.
14.00 Inledning
TU:s VD Johan Taubert och styrelseordförande Victoria Svanberg från NWT-Gruppen hälsar välkommen, samtalar om dagens programpunkter och mediebranschens mest angelägna frågor.
14.05 Dagstidningen – tryggt när det stormar!
Dagstidningen är sammanhanget att finnas i som annonsör om man vill öka intäkterna och stärka varumärket.
Hanna Riberdahl vd Sveriges Annonsörer, Johanna Alanko Partner och COO AdOn Media Nordic, Nils Rylén marknadschef Polestar Sverige och Alexander Lydecker Chief commercial officer Bonnier News.
14.30 Nominerad Årets Innovation – Omni Mer
Markus Gustafsson, publisher & grundare Omni, berättar om Omni Mer nominerad i kategorin Innovation.
14.35 Så hittar tidningarna nya medarbetare!
TU:s analytiker Kajsa Holm sammanfattar och informerar.
Maya Dahlén nyhetschef Göteborgs-Posten, projektledare för GP Akademi.
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare Aftonbladet, om mentorsprogrammet med Fanzingo.
15.00 Ministern om mediernas möjligheter
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) i ett samtal som leds av Sofia Mirjamsdotter, politisk redaktör VK. Mediepolitiken och branschens mesta aktuella frågor.
15.30 Fikapaus
16.00 Nominerad Årets Innovation – NWT Media Premium team
Patrik Hamsch, biträdande mediechef NWT Media, berättar om NWT Media Premium team nominerad i kategorin Innovation.
16.05 Pennans makt i krigets Ukraina
Insyn i den hårda verkligheten att driva publicistisk verksamhet och journalistiskt arbete ute på fältet i krigets Ukraina och hur har hjälpen från svenska medier skapat skillnad?
Oksana Bravko CEO för Association of Independent Regional Publishers of Ukraine.
Andriy Dubchak prisbelönt och internationellt uppmärksammad foto- och videokorrespondent från Donbas Frontliner media.
16.40 Nominerad Årets Innovation – Expressens Engagemangsmånad
Johanna Odlander, redaktionell chef Expressen Premium, Pontus Weinemo, strategisk sportchef Expressen, och Helena Sund, produktägare Expressen, berättar om Expressens Engagemangsmånad nominerad i kategorin Innovation.
16.50 Artificiell Intelligens – vart är vi på väg? och Så skapar AI lösningar för nyhetsmedia i världen
Paulina Modlitba Konsult inom digital kommunikation, marknadsföring och strategi.
Lakshmi Sivadas Program Manager and Engagement Lead for the JournalismAI project at the London School of Economics and Political Science.
ca 17.30 Konferensdelen avslutas…
och vi bjuder på dryck och samvaro i Studion och Galleriet för konferens- och festdeltagare.
18.45 The Ballroom (fd Stora salongen) öppnar för galamiddag och prisutdelning.
Medverkande under seminariet i bokstavsordning:
Johanna Alanko, partner och COO AdOn Media Nordic
Oksana Bravko, CEO Association of Independent Regional Publishers of Ukraine
Maya Dahlén, nyhetschef GP
Andriy Dubchak, foto- och videokorrespondent Donbas Frontliner media, Ukraina
Markus Gustafsson, publisher & grundare Omni
Patrik Hamsch, biträdande mediechef NWT Media
Kajsa Holm, analytiker TU
Parisa Liljestrand (M), Kulturminister
Alexander Lydecker, Chief Commercial Officer Bonnier News
Sofia Mirjamsdotter, politisk redaktör VK
Paulina Modlitba, konsult digital kommunikation, marknadsföring, strategi
Johanna Odlander, redaktionell chef Expressen Premium
Nils Rylén, marknadschef Polestar Sverige
Martin Schori, biträdande redaktionschef Aftonbladet
Lakshmi Sivadas, Program Manager and Engagement Lead JournalismAI Fellowship, London School of Economics
Helena Sund, produktägare Expressen
Victoria Svanberg, styrelseordförande TU, delägare NWT Gruppen
Johan Taubert, vd TU
Pontus Weinemo, strategisk sportchef Expressen
Välkommen till gala med prisutdelning
Berns , Berzelii Park, Stockholm
Kvällens galamiddag och prisutdelning leds av Jenny Strömstedt och Niklas Strömstedt. Det är nu vi får veta vilka av de tre nominerade i varje tävlingskategori som kommer att stå som slutliga vinnare och får ta emot publikens jubel och applåder under kristallkronorna.
17.30 Mediemingel i Studion och Galleriet en trappa ner. Vi registrerar och välkomnar festdeltagarna.
18.45 The Ballroom öppnar för galamiddag med 3-rätters inkl dryck och drinkbiljett, samt underhållning hela kvällen. Vi öppnar dörrarna, sätter oss till bords och har en trevlig kväll.
24.00 Hejdå och tack för att du kom!
FULLSATT. Mejla bodil.gidlund@tu.se för köplats.
Biljettpriser
(exklusive moms) OBS Specialpris enligt nedan till de nominerade. Sista anmälningsdag 13 mars.
- Hela eventet: 3 250 kr Konferens, kaffe med tillbehör, mingel och välkomstdrink, middag och fest med 3-rätters inklusive dryck och drinkbiljett
- Konferens eftermiddag: 1 700 kr Konferens, kaffe med tillbehör, mingel och välkomstdrink
- Galamiddag och fest : 1 800 kr Mingel och välkomstdrink, middag och fest med 3-rätters inklusive dryck och drinkbiljett
Rabatterade priser för de nominerade
OBS Rabattkoder att använda i biljettsystemet mejlas ut till berörda. Frågor mejlas till bodil.gidlund@tu.se
- Hela eventet: 2 250 kr Konferens, kaffe med tillbehör, mingel och välkomstdrink, middag och fest med 3-rätters inklusive dryck och drinkbiljett
- Konferens eftermiddag: 1 400 kr Konferens, kaffe med tillbehör, mingel och välkomstdrink
- Galamiddag och fest : 1 400 kr Mingel och välkomstdrink, middag och fest med 3-rätters inklusive dryck och drinkbiljett
Erbjudande – Gå 6 betala för 5
Köp 6 biljetter eller fler så blir en av biljetterna gratis. Gäller vid samtidig bokning av deltagare från samma företag till hela arrangemanget, dag och kväll. OBS Rabatten kommer inte att synas i bokningssystemet utan dras av i TU:s fakturahantering.
Bokningsvillkor – betalning, avbokning och överlåtelse >>
Bokningsvillkor
Anmälan är bindande, ingen återbetalning vid avbokning. Vid överlåtelse av biljett till annan person debiteras en administrativ avgift om 300 kr och meddelande om överlåtelsen måste inkomma utan dröjsmål till arrangören (Tidningsutgivarna,TU) för registrering.
OBS! Om kostpreferenser anmäls efter sista anmälningsdag till eventet tillkommer en debitering om 250 kr/person p g a restaurangens allmänna villkor för TU som arrangör.
Eventuella kostnader som uppstår om eventet ställs in eller flyttas tar Tidningsutgivarna (TU) inte ansvar för. Vår dataskyddspolicy och hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet kan du läsa om här >>
Person utan giltig biljettkod blir ej insläppt till eventet av säkerhetsskäl.
Har du frågor om programmet, anmälan, tävlingen, biljetter eller annat kan du kontakta Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se, 0708-23 07 67.
Marius Bratten, producent Fascinera Event & Television, marius@fascinera.se
Vill du vara med som partner? Kontakta Bodil Gidlund enligt ovan.
Eventet produceras i samarbete med:
Är du intresserad av att vara partner till oss under Årets Dagstidning 2023?
Vi har några intressanta lösningar att erbjuda men vi är öppna för egna förslag.
Kontakt: Bodil Gidlund, TU, 0708-230767, bodil.gidlund@tu.se
Deltagare på eventet dag och/eller kväll har en rabatt på Berns Hotel (OBS begränsat antal rabatterade rum). Mejla bodil.gidlund@tu.se för att få koden eller ring 0708-23 07 67.
Berns Hotel, Näckströmsgatan 8, Stockholm, 08-566 320 00
TU har avtalspris för medlemmar hos First Hotels. Läs mer om det här >>
Vi tackar vår sponsor:
Keesing Sverige AB
Är du smart, rolig och får folk att må bra? Då är du precis som våra produkter på Keesing!
Keesing är störst i världen på braintainment, ett ord som samlar allt ifrån kluriga korsord och sudoku i print såväl som på underhållande digitala plattformar och smarta appar som tränar hjärnan och förgyller vardagen på samma gång.
Vi gör skräddarsydda printsidor som gläder hundratusentals svenskar hos de största mediehusen, nördiga klurigheter till små nisch-magasin och allt däremellan. Nybörjare eller expert, barn eller pensionär, vi har något för alla. Vår digitala korsords- och spelplattform är marknadens modernaste och den stärker läsaraffären för tidningar och mediehus världen över, som varje dag jobbar för lojala och återkommande prenumeranter.
Vi har över 60 populära krysstidningar i dagligvaruhandeln och vi har världsledande prisade appar, samt uppdragsproduktion för detaljhandelskedjor som önskar skräddarsydda produkter för just deras kunder.
Hållbar hjärnhälsa, rolig språkutveckling, mental avkoppling och smart underhållning är våra ledord. Keesing är ett spännande företag, en internationell mästare men med varm och generös atmosfär. Vi har nöjda kunder genom att vi är lyhörda, nyfikna, skickliga och alltid på tårna.
I över 100 år har vi förgyllt livet för otaliga konsumenter och det är något vi är otroligt stolta över. Just nu är braintainment-trenden hetare än någonsin, och det är vår plikt att alltid erbjuda det bästa marknaden har och leta upp vad som ska bli nästa tankesport-favorit.