Branschens forum för insikter, erfarenhetsutbyten och engagemang
Årets Dagstidning 2024
Konferens & prisutdelning 20 mars, Berns Salonger i Stockholm
Dagspressdagen och Årets Dagstidning 2024 har passerat. Vi ses nästa år igen!
Bilderna från eventet hittar du här >>
Programmet den 20 mars 2024:
14.00 Vi startar konferensen
Jakten på intäkterna: Hur tidningar världen över hittar nya sätt att locka läsarna
Hur gör smart paketering av innehåll, funktioner och tjänster prenumerationerna lockande för nya läsargrupper?
Greg Piechota från INMA berättar om de mest framgångsrika exemplen från hela världen.
Greg Piechota har över 20 års erfarenhet som mediechef med början på Gazeta Wyborcza i Polen. Han har tidigare forskat på Oxford och Harvard kring teknikdriven disruption i olika branscher och innovation av affärsmodeller inom nyhetsmedia.
Ett paket med krut i! Hur Amedia lyckas med allt i ett
En rikstäckande tidning, 100 lokaltidningar, tusentals direktsända events och podcastplattformen Untold – allt samlat i ett abonnemang.
Gustaf Eriksson, EVP Subscriptions på Amedia, berättar om den norska mediekoncernens framgångar med paketeringen av sina tjänster.
Ministern, pressen och politiken
Mediestöd, public service och tidskrifter – vad händer nu? Kulturminister Parisa Liljestrand (M) svarar på våra aktuella mediepolitiska frågor, ställda av Christofer Ahlqvist, chefredaktör Göteborgs-Posten.
Toppcheferna kommenterar
TU:s presidium reflekterar över kulturministerns svar och uttalanden.
Anders Eriksson, vd och koncernchef Bonnier News, Lina Hedenström, vd NTM och Fredric Karén, SVP Editorial Schibsted.
Tystnad och misskreditering: PR-agenternas nya strategi mot pressen
När Svenska Dagbladet gjorde sin granskning Spotify och Penningtvätten upplevde de ett mothugg av ett helt nytt slag från Spotify’s PR-apparat.
SvD:s grävredaktör Anna Tiberg berättar.
Branschens hetaste framtidshopp – Möt de nominerade i Årets Medieledare
Hur tänker morgondagens tongivande mediechefer? Möt de nominerade till Årets Medieledare i en diskussion om branschens framtidsfrågor och utmaningar.
Samtalet leds av Lotta Edling, publicistisk direktör Bonnier News.
Ägarna och vägvalen
Hör Carl-Johan Bonnier, företagsledare, styrelseordförande och ledande ägarrepresentant inom Bonnierfamiljens företag, och Ole Jacob Sunde, ordförande i The Scott Trust (äger Guardian Media Group) och Tinius Trust (majoritetsägare Schibsted Media Group), i ett samtal om det speciella i att äga just tidningar, och deras perspektiv på branschens stora utmaningar.
Samtalsledare: Camilla Kvartoft, journalist och programledare på Sveriges Television.
17.30 Vi avslutar seminariedelen
17.30-24.00 Mingel och prisgala
Välkommen till gala med prisutdelning
Berns , Berzelii Park, Stockholm
Äntligen avslöjas vilka av de tre nominerade i varje tävlingskategori som kommer att stå som slutliga vinnare. På scenen får de ta emot publikens jubel och applåder så att vi lyfter taket på Berns.
Under kvällens prisgala träffar vi Andreas T Olsson, skådespelare och manusförfattare, som leder oss genom kvällens happenings. Från scen kommer Ål in Band att hålla igång oss med musik under kvällen.
17.30 Mingel i Studion och Galleriet en trappa ner. Vi registrerar och välkomnar festdeltagarna.
18.45 The Ballroom öppnar för galamiddag med 3-rätters inkl dryck och drinkbiljett, samt underhållning hela kvällen. Vi öppnar dörrarna, sätter oss till bords och har en trevlig kväll.
24.00 Hejdå och tack för idag och ikväll
Stort tack till Labrador CMS som sponsrar eventet.
Labrador CMS är ett molnbaserat Content Management System för professionella publicister. Företaget har säte i Oslo.
Träffa representanter för Labrador CMS på Berns under eventet.
Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se, 0708-23 07 67.
Marius Bratten, producent Fascinera Kommunikation, marius@fascinera.se
Eventet produceras i samarbete med:
Innehållet i programpunkterna har utformats tillsammans med representanter från TU:s medlemsföretag.
- Journalistiken – Carl-Johan Bergman, Bonnier News Local, Jessica Wennberg, Västerbottens-Kuriren och Martin Ahlquist, Svenska Dagbladet
- Framtiden – Sara Novak, NWT Media, Lotta Edling, Bonnier News och Lina Hedenström, NTM
- Intäkterna – Jenny Hoflund, NTM, Alexander Lydecker, Bonnier News, Hanna Månsson, Stampen och Björn Aronsson, Mediekompaniet