Forum för insikter, erfarenhetsutbyten och engagemang
Årets Dagstidning 2025
Konferens & prisutdelning 26 mars, Berns, Stockholm
OBS! Programmet för både dag och kväll är under framtagande och kan både ändras och kompletteras. Vi fyller på information och publicerar namn på medverkande under hand.
14.00 Konferensen startar
Ungdomsutmaningen
Det finns knappast en tidningsredaktion i landet som inte har skapat sig en strategi för att attrahera och behålla de yngre läsarna. Dagstidningarna har en rad styrkor som gör dem attraktiva i den digitala tidsåldern men det finns utmaningar i att nå de yngre generationerna.
Under ledning av Maya Dahlén, nyhetschef på Göteborgs-Posten, löper detta tema som en röd tråd genom Dagspressdagen 2025 då vi angriper frågan ur en rad olika perspektiv. Dessutom under eftermiddagen:
Så möter vi hoten
Journalister upplever allt fler hot i sitt arbete – det är ett arbetsmiljöproblem i vardagen, och i förlängningen är det ett hot mot demokratin. Nu har TU inlett ett samarbete med Polisen för att hitta lösningar.
Vad händer om lokaltidningen försvinner?
I USA har en tredjedel av dagstidningarna försvunnit sedan 2005, bara under 2023 försvann 127 tidningar. 55 miljoner amerikaner har begränsad eller ingen tillgång till lokala nyheter. Hur påverkar det demokratin?
Vi tar oss an frågan tillsammans med bl a Peter Kadhammar, senior reporter och kolumnist Aftonbladet och Britt-Marie Mattsson, journalist och författare Göteborgs-Posten. Samtalsledare är NTM:s publicistiske chef Maria Kustvik.
Ministern, pressen och politiken
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) svarar på branschens mest aktuella och viktigaste mediepolitiska frågor.
Maria Kustvik, publicistisk chef på NTM, ställer frågorna och leder samtalet.
Medieledarna kommenterar
Tre toppchefer från tre mediekoncerner, och tillika TU:s presidium, reflekterar och tycker kring kulturministerns svar på frågor och ger egna inspel. Anders Eriksson, vd och koncernchef Bonnier News, Lina Hedenström, vd NTM och Fredric Karén, koncerndirektör Schibsted Media Sverige.
Tredjepartskakans död – en vinstlott för tidningarna?
Att äga stora datamängder ger stora annonsintäkter. Men när tredjepartskakorna försvinner blir förstapartsdatan kung – och det kan tidningarna vinna på. Vi lyssnar på Dilem Güler, ansvarig för affärsutveckling på Bonnier News, och ordförande i IAB Sverige:s Task Force Post 3rd Party Cookie.
17.30 Tack för idag, nu blir det mingel och gala.
Mellan programpunkterna ger vi plats för nominerade i någon av tävlingskategorierna och låter mediehusen synas i olika former. Därtill utlovas mingel med möjligheter till samtal och nätverkande med kolleger och övriga deltagare.
Välkommen till gala med prisutdelning
Nu avslöjas vilka av de tre nominerade i varje tävlingskategori som utses till slutliga vinnare och får ta emot publikens jubel och applåder från scenen på Berns.
- 17.30 Mingel i Studion en trappa ner. Vi registrerar och välkomnar festdeltagarna.
- 18.45 The Ballroom öppnar för galamiddag med 3-rätters inkl dryck och drinkbiljett, samt underhållning hela kvällen. Vi öppnar dörrarna, sätter oss till bords och har en trevlig kväll.
- 24.00 Hejdå och tack för idag och ikväll
Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se, 0708-23 07 67.
Marius Bratten, producent Fascinera Kommunikation, marius@fascinera.se
Eventet produceras i samarbete med:
Innehållet i programpunkterna har utformats tillsammans med representanter från TU:s medlemsföretag. Vi tackar dessa särskilt!
- Niclas Bergström, strategichef, Aftonbladet
- Felicia Ferreira, vd och chefredaktör, Tidnings AB Nya Dagen
- Carl Magnus Hellsten, head of publishing, Showheroes AB
- Lita Nazar, marketing & communications director, Mediekompaniet AB
- Herman Nicolic, redaktionell affärsområdeschef, Gota Media AB
- Nils Olauson, affärsområdeschef redaktion, NTM Media AB