Vad som helst!

Per Hultengård, chefsjurist, per.hultengard@tu.se.se
Jeanette Gustafsdotter, vd, jeanette.gustafsdotter@tu.se.se

Redaktörens urval är inte censur

Den som har en privat plattform, oavsett om det är en blogg, ett facebook-konto eller en papperstidning, har rätt att bestämma över vad som där ska – och inte ska – förekomma. Och därmed också att ta bort sådant som man inte vill ha publicerat. Yttrandefrihet är med andra ord just en rätt att få yttra sig – inte en tvingande rätt att få komma till tals hos någon annan.

läs mer

Barnkonventionen blir svensk lag

Den 1 januari 2020 infördes en lag som ger FN:s barnkonvention ställning som svensk lag genom så kallad inkorporering. Det innebär bland annat att merparten av bestämmelserna i konventionen blir direkt gällande som svensk lag. Vad betyder det för svenska medier?

Patent- och marknadsdomstolen fäller Ninja Casino

I förra veckan kom en dom om spelreklam där spelföretaget Ninja Casino fälldes. Domstolen höll med Konsumentombudsmannen, KO och fann att 20 uttryck inte var måttfulla. Bland annat slog domstolen fast att uttryck som ”snabba cash”, ”blixtsnabbt” och ”inom 5 minuter” inte kan anses måttfulla. TU analyserar domen.

Vad gäller för marknadsföring av tobaksfritt snus med nikotin?

I dag saknas lagreglering för tobaksfria snusprodukter som innehåller nikotin. I avsaknad av specifik lagstiftning om tobaksfritt snus med nikotin kan den branschöverenskommelse som finns bli att betrakta som god marknadsföringssed och att bryta mot denna skulle då också anses bryta mot marknadsföringslagen. I första hand är det annonsören som är ansvarig men i vissa klara fall kan även medier, reklambyrå med flera anses medskyldiga.

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Pin It on Pinterest