Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Friidrotts-VM och skyddade varumärken
Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Ladda ned “Rätt i annonsen”
Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken “Rätt i annonsen”, som snabbt och lätt ger juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
Fotbolls-VM i Ryssland – skyddade varumärken
Efter ishockey-VM kommer nu fotbolls-VM och TU vill då påminna om att Internationella Fotbollsförbundet (FIFA) har registrerat en lång rad symboler, logotyper och ord som skyddade varumärken. Det innebär att dessa varumärken inte får användas i kommersiell annons utan...
Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Friidrotts-VM och skyddade varumärken
Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Ladda ned “Rätt i annonsen”
Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken “Rätt i annonsen”, som snabbt och lätt ger juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
Fotbolls-VM i Ryssland – skyddade varumärken
Efter ishockey-VM kommer nu fotbolls-VM och TU vill då påminna om att Internationella Fotbollsförbundet (FIFA) har registrerat en lång rad symboler, logotyper och ord som skyddade varumärken. Det innebär att dessa varumärken inte får användas i kommersiell annons utan...
Fotoförbud, elektronisk utrustning och Asap Rocky
En fotograf dömes nyligen till böter för att ha fotograferat in i en rättssal. TU vill därför påminna om att numera all fotografering inne i, bildöverföring från eller fotografering in i – det vill säga utifrån – rättssalen är förbjuden. Fotograferingsförbudet gäller från och med att målet ropas upp till det att alla lämnat rättssalen.
Ny dom påverkar annonsering för vin
I slutet av oktober kom en dom som påverkar annonseringen för vin. Beslutet gäller Winefinder och deras tjänst där de levererar viner hem till konsumentens dörr.
Gäller banksekretess för medier?
Om en redaktion får tips om misstänkt penningtvätt? Vilken roll spelar då banksekretessen vid en eventuell publicering? TU går igenom vad som gäller.
Får vapen synas i annonser?
Är jaktsäsongen på gång? Vad gäller då för annonsering av vapen och vapentillbehör? TU reder ut vad som gäller.
Vad gäller för intervjuer på campingplatser?
Nu i sommar är det många som besöker campingplatser. Hur går en redaktion till väga för att göra intervjuer där? Vilka regler gäller?
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
