Marknadsföring

Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor

Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.

läs mer

Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor

Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.

läs mer

Handboken Rätt i annonsen

Rätt i annonsen är en handbok – exklusiv för TU:s medlemmar – som ger snabb juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor. Rätt i annonsen är i första hand tänkt att fungera som ett stöd i det dagliga arbetet för annonsgranskaren, men den kan även fungera...

läs mer

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se

Pin It on Pinterest