Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Friidrotts-VM och skyddade varumärken
Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Ladda ned ”Rätt i annonsen”
Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken ”Rätt i annonsen”, som snabbt och lätt ger juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Friidrotts-VM och skyddade varumärken
Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Ladda ned ”Rätt i annonsen”
Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken ”Rätt i annonsen”, som snabbt och lätt ger juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
TU säger nej till förslag om hets mot folkgrupp
TU har yttrat sig över utredningen om ”En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp” och avstyrker.
Remissvar på kommissionens förslag till direktiv om gröna påståenden
Tidningsutgivarna har getts tillfälle att yttra sig över kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden KN2023/02755.
MPRT-förslag om mediestödet
Idag offentliggjorde Myndigheten för Press Radio och TV (MPRT) sitt förslag till föreskrifter om det kommande mediestödet.
Mediestödspropositionen
Regeringens mediestödsproposition har i dag offentliggjorts. TU redovisar här en sammanfattning av innehållet.
Delbetänkandet ”En inre marknad för digitala tjänster – ansvarsfördelning mellan myndigheter”
TU har svarat på en remiss kring de myndigheter som ska ha ett ansvar under DSA när det lagpaketet implementeras i Sverige, och lyfter särskilt frågan kring ansvarsfördelningen mellan Konsumentverket (KO) och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) avseende marknadsföring.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
