Juridik

Juridik

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Marknadsföring

Marknadsföringslagen är den centrala lagen på marknadsföringsområdet. Lagen gäller inte texter och bilder som inte har ett kommersiellt intresse, till exempel redaktionell text och konst.

Marknadsföringslagen ställer som grundläggande krav att all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det måste också framgå vem som ansvarar för marknadsföringen (avsändare).

Regler om marknadsföring finns också i speciallagstiftning såsom bl a Lotterilagen, Alkohollagen, Tobakslagen och Lagen om namn och bild i reklam. T ex är det enligt alkohollagen förbjudet att använda kommersiella annonser i periodisk skrift (tidningsannons) för alkoholdrycker som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol (samma regler gäller för tidningens webbupplaga). All sådan alkoholreklam skall också innehålla en varningstext om alkoholens skadeverkningar.

Lotterilagen innehåller bland annat det s k främjandeförbudet som innebär att det är förbjudet att främja deltagande i utländska spel genom att t ex ta in annonser för utländska spelbolag, eller på annonsplats på webbsidor förmedla länkar till sådana bolag.

Har du frågor som medlem se kontaktinfo ovan.

Fotbolls-EM och skyddade varumärken

På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.

TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.

läs mer

Reklamjuridik – tio tips att ha koll på

Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...

läs mer

Fotbolls-EM och skyddade varumärken

På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.

TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.

läs mer

Reklamjuridik – tio tips att ha koll på

Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...

läs mer

Pin It on Pinterest