Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen ”Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
Rätt i annonsen – ny uppdatering
Juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor. Senaste digitala versionen innehåller bl a information kring det nya ramavtalet mellan EU och USA gällande tredjelandsöverföring av personuppgifter.
Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Friidrotts-VM och skyddade varumärken
Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen ”Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
Rätt i annonsen – ny uppdatering
Juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor. Senaste digitala versionen innehåller bl a information kring det nya ramavtalet mellan EU och USA gällande tredjelandsöverföring av personuppgifter.
Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Friidrotts-VM och skyddade varumärken
Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Uppdatering av ”Rätt i annonsen”
Uppdaterad version av handboken ”Rätt i annonsen”. Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken. Snabb och lätt juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Mediestödet – nya föreskrifter och ansökningstid 2025
Mediemyndigheten har fattat beslut om ändringar i föreskrifterna om mediestöd, och ändringarna gäller 2 och 9 §§ i föreskrifterna och gäller s k servicetjänster. Ändringarna träder i kraft den 10 september 2024.
Yttrande över ”Inskränkningar i upphovsrätten”
TU står i stort bakom utredningens slutsatser och väljer att särskilt kommentera delar som är särskilt viktiga för medlemsföretagen.
Ny uppdatering av Rätt i annonsen
Ett uppmärksammat etiskt fall från detta kvartal blev då RON fann att Pressbyråns marknadsföring av kanelbullar med AI-genererade bilder var könsdiskriminerande.
Vägledning kring TDM och AI m m
Information kring rättigheter enligt EU-lagstiftningen, och praktiska råd om hur man utövar dessa rättigheter.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se