Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
Fotbolls-VM i Ryssland – skyddade varumärken
Efter ishockey-VM kommer nu fotbolls-VM och TU vill då påminna om att Internationella Fotbollsförbundet (FIFA) har registrerat en lång rad symboler, logotyper och ord som skyddade varumärken. Det innebär att dessa varumärken inte får användas i kommersiell annons utan...
Se upp med varumärken på kommersiell plats i samband med vinter-OS
TU har fått flera frågor om annonsering och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.
Fotbolls-EM och skyddade varumärken
På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.
TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.
Reklamjuridik – tio tips att ha koll på
Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
Fotbolls-VM i Ryssland – skyddade varumärken
Efter ishockey-VM kommer nu fotbolls-VM och TU vill då påminna om att Internationella Fotbollsförbundet (FIFA) har registrerat en lång rad symboler, logotyper och ord som skyddade varumärken. Det innebär att dessa varumärken inte får användas i kommersiell annons utan...
Se upp med varumärken på kommersiell plats i samband med vinter-OS
TU har fått flera frågor om annonsering och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.
Fotbolls-EM och skyddade varumärken
På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.
TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.
Reklamjuridik – tio tips att ha koll på
Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...
Uppdatering om DSA och DMA
Som en uppföljning/påminnelse om DSA och DMA har TU sammanställt en liten uppdatering kring dessa lagpaket – och specifikt kring en del av de förbud och förpliktelser som följer av främst DMA. Medlemsexklusivt.
TU säger nej till utökade preventiva tvångsmedel – källskyddet äventyras
I utredningen lämnas ett antal förslag som innebär en kraftig utvidgning av användandet av hemliga tvångsmedel.
TU säger nej till höjd spelskatt
Finansdepartementet har föreslagit en höjning av punktskatten på spel från 18 till 22 procent. TU avstyrker i ett yttrande.
Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen ”Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
TU-yttrande om datalagring
I yttrandet uttrycker TU förståelse för bakgrunden till utredningens förslag, men ställer sig inte bakom förslag som innebär begränsningar av meddelarfriheten och utvidgad sekretess.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se