Marknadsföring

Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Fotbolls-EM och skyddade varumärken

På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.

TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.

läs mer

Reklamjuridik – tio tips att ha koll på

Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...

läs mer

Fotbolls-EM och skyddade varumärken

På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.

TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.

läs mer

Reklamjuridik – tio tips att ha koll på

Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...

läs mer

Patent- och marknadsdomstolen fäller Ninja Casino

I förra veckan kom en dom om spelreklam där spelföretaget Ninja Casino fälldes. Domstolen höll med Konsumentombudsmannen, KO och fann att 20 uttryck inte var måttfulla. Bland annat slog domstolen fast att uttryck som ”snabba cash”, ”blixtsnabbt” och ”inom 5 minuter” inte kan anses måttfulla. TU analyserar domen.

läs mer

Vad gäller för marknadsföring av tobaksfritt snus med nikotin?

I dag saknas lagreglering för tobaksfria snusprodukter som innehåller nikotin. I avsaknad av specifik lagstiftning om tobaksfritt snus med nikotin kan den branschöverenskommelse som finns bli att betrakta som god marknadsföringssed och att bryta mot denna skulle då också anses bryta mot marknadsföringslagen. I första hand är det annonsören som är ansvarig men i vissa klara fall kan även medier, reklambyrå med flera anses medskyldiga.

läs mer

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, tf vd
08-692 46 06, 070-392 34 44
jan.fager@tu.se

Pin It on Pinterest