Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Se upp med varumärken på kommersiell plats i samband med vinter-OS
TU har fått flera frågor om annonsering och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.
Fotbolls-EM och skyddade varumärken
På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.
TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.
Reklamjuridik – tio tips att ha koll på
Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...
Vinter-OS – Se upp med varumärken på kommersiell plats!
Om några veckor inleds vinter-OS i Sotji. TU vill påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats. Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och...
Se upp med varumärken på kommersiell plats i samband med vinter-OS
TU har fått flera frågor om annonsering och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.
Fotbolls-EM och skyddade varumärken
På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.
TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.
Reklamjuridik – tio tips att ha koll på
Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...
Vinter-OS – Se upp med varumärken på kommersiell plats!
Om några veckor inleds vinter-OS i Sotji. TU vill påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats. Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och...
Nya regler om distansavtal, abonnemang och ångerrätt
Den 1 maj 2020 ändrades distansavtalslagen. De nya reglerna påverkar till viss del sättet för att ingå abonnemangsavtal och för ångerrätten.
HD fastställer dom i ”järnrörsmålet”
Högsta domstolen har i dag fastställt Patent- och marknadsöverdomstolens dom i det så kallade järnrörsmålet mellan SVT och den förre SD-riksdagsledamoten Kent Ekeroth.
Vem har möjlighet att läsa medlemsförteckningar?
Offentlighetsprincipen säkerställer att redaktioner och enskilda medborgare kan begära ut och läsa allmänna handlingar. Men hur ser den lagliga grunden ut för den redaktion som exempelvis vill granska en väg- eller bostadsrättsförening? Går det att få ta del av medlemsförteckningen?
Redaktörens urval är inte censur
Den som har en privat plattform, oavsett om det är en blogg, ett facebook-konto eller en papperstidning, har rätt att bestämma över vad som där ska – och inte ska – förekomma. Och därmed också att ta bort sådant som man inte vill ha publicerat. Yttrandefrihet är med andra ord just en rätt att få yttra sig – inte en tvingande rätt att få komma till tals hos någon annan.
Offentliganställdas meddelarfrihet och meddelarskydd – det här gäller
På senare tid har flera fall uppmärksammats där kommuner felaktigt ålagt sina anställda en tystnadsplikt som strider mot den grundlagsskyddade meddelarfriheten. TU har därför gjort en kortfattad översikt om vad som gäller.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
