Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Fotbolls-VM i Ryssland – skyddade varumärken
Efter ishockey-VM kommer nu fotbolls-VM och TU vill då påminna om att Internationella Fotbollsförbundet (FIFA) har registrerat en lång rad symboler, logotyper och ord som skyddade varumärken. Det innebär att dessa varumärken inte får användas i kommersiell annons utan...
Se upp med varumärken på kommersiell plats i samband med vinter-OS
TU har fått flera frågor om annonsering och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.
Fotbolls-EM och skyddade varumärken
På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.
TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.
Reklamjuridik – tio tips att ha koll på
Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...
Vinter-OS – Se upp med varumärken på kommersiell plats!
Om några veckor inleds vinter-OS i Sotji. TU vill påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats. Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och...
Fotbolls-VM i Ryssland – skyddade varumärken
Efter ishockey-VM kommer nu fotbolls-VM och TU vill då påminna om att Internationella Fotbollsförbundet (FIFA) har registrerat en lång rad symboler, logotyper och ord som skyddade varumärken. Det innebär att dessa varumärken inte får användas i kommersiell annons utan...
Se upp med varumärken på kommersiell plats i samband med vinter-OS
TU har fått flera frågor om annonsering och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.
Fotbolls-EM och skyddade varumärken
På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.
TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.
Reklamjuridik – tio tips att ha koll på
Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...
Vinter-OS – Se upp med varumärken på kommersiell plats!
Om några veckor inleds vinter-OS i Sotji. TU vill påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats. Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och...
Låt inte Erdogan styra svenska nyheter
Den 16 november kan riksdagen besluta om en ändring i grundlagen som kan få stora konsekvenser för den journalistiska granskningen av Sveriges deltagande i internationella samarbeten.
Minns er mediepolitik, moderater
Inför valet ansåg Moderaterna att ”Ett offentligt stödsystem till dagspressen är därför nödvändigt”, samt att ”Momsen på tidningar bör avskaffas”. TU:s vd Johan Taubert påminner om detta i Göteborgs-Posten.
Remissvar om privatkopieringsersättning
TU vänder sig bland annat mot att den nya utgivarrätten inte nämns i utredningsförslagen, vilket innebär att utgivare inte skulle omfattas av privatkopieringsersättningen.
Remissvar om val till EU-parlamentet
TU kritiserar ett EU-förslag om regler kring val till Europaparlamentet. Det strider mot svenska tryck- och yttrandefrihetslagar att public service ska vara skyldiga att ge plats åt partier och enskilda kandidater.
Mommapriset till Camilla Jonsson på Realtid
Camilla Jonsson har i praktisk handling fullföljt tryckfrihetens intentioner genom sina publicistiska beslut som ansvarig utgivare trots hot om miljonskadestånd.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
