Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
TU säger nej till höjd spelskatt
Finansdepartementet har föreslagit en höjning av punktskatten på spel från 18 till 22 procent. TU avstyrker i ett yttrande.
Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen “Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
TU-yttrande om datalagring
I yttrandet uttrycker TU förståelse för bakgrunden till utredningens förslag, men ställer sig inte bakom förslag som innebär begränsningar av meddelarfriheten och utvidgad sekretess.
TU, skolsäkerhet och sekretess
TU har lämnat in ett yttrande över Skolsäkerhetsutredningens förslag (SOU 2023:28) ”Samhället mot skolattacker”.
TU säger nej till förslag om hets mot folkgrupp
TU har yttrat sig över utredningen om ”En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp” och avstyrker.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
