Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
TU, skolsäkerhet och sekretess
TU har lämnat in ett yttrande över Skolsäkerhetsutredningens förslag (SOU 2023:28) ”Samhället mot skolattacker”.
Rätt i annonsen – ny uppdatering
Juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor. Senaste digitala versionen innehåller bl a information kring det nya ramavtalet mellan EU och USA gällande tredjelandsöverföring av personuppgifter.
TU säger nej till förslag om hets mot folkgrupp
TU har yttrat sig över utredningen om ”En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp” och avstyrker.
Remissvar på kommissionens förslag till direktiv om gröna påståenden
Tidningsutgivarna har getts tillfälle att yttra sig över kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden KN2023/02755.
MPRT-förslag om mediestödet
Idag offentliggjorde Myndigheten för Press Radio och TV (MPRT) sitt förslag till föreskrifter om det kommande mediestödet.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se