Marknadsföring

Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Barnkonventionen blir svensk lag

Den 1 januari 2020 infördes en lag som ger FN:s barnkonvention ställning som svensk lag genom så kallad inkorporering. Det innebär bland annat att merparten av bestämmelserna i konventionen blir direkt gällande som svensk lag. Vad betyder det för svenska medier?

läs mer

Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor

Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.

läs mer

Patent- och marknadsdomstolen fäller Ninja Casino

I förra veckan kom en dom om spelreklam där spelföretaget Ninja Casino fälldes. Domstolen höll med Konsumentombudsmannen, KO och fann att 20 uttryck inte var måttfulla. Bland annat slog domstolen fast att uttryck som ”snabba cash”, ”blixtsnabbt” och ”inom 5 minuter” inte kan anses måttfulla. TU analyserar domen.

läs mer

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se

Pin It on Pinterest