Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
TU säger nej till mera begränsningar av spelreklamen
TU yttrar sig över finansdepartementets förslag om nya begränsningar för spelreklamen – från ”måttfull” till ”särskilt måttfull” och avstyrker förslaget.
Stopp för spelannonser slår mot journalistiken
”Dra tillbaka förslaget om hårdare regler för spelreklam” uppmanar Per Hultengård, jurist på TU, och Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel.
TU yttrar sig över ”Hårdare regler för nya nikotinprodukter”
TU har getts tillfälle att yttra sig över ett betänkande från utredningen om översyn av vissa frågor på tobaksområdet.
TU avstyrker reklamförbud för spel i vissa kanaler
TU har yttrat sig över den statliga spelmarknadsutredningen (SOU 2020:77) ”Ökat skydd och stärkt reglering på den omreglerade spelmarknaden”(Fi 2021/00300).
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
