Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Vad gäller för annonsering inför black friday?
När nu Black Friday närmar sig kan det vara läge att återigen påminna om reglerna kring ”rea”, ”utförsäljning” och liknande uttryck som i sig ger konsumenterna uppfattningen att något är kraftigt nedsatt i pris.
Vad gäller för marknadsföring av tobaksfritt snus med nikotin?
I dag saknas lagreglering för tobaksfria snusprodukter som innehåller nikotin. I avsaknad av specifik lagstiftning om tobaksfritt snus med nikotin kan den branschöverenskommelse som finns bli att betrakta som god marknadsföringssed och att bryta mot denna skulle då också anses bryta mot marknadsföringslagen. I första hand är det annonsören som är ansvarig men i vissa klara fall kan även medier, reklambyrå med flera anses medskyldiga.
Friidrotts-VM och skyddade varumärken
Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
Digitalmoms – några tillämpningsfrågor
Den 1 juli 2019 sänktes momsen på digitala publikationer till 6 procent. Men hur ska den tillämpas? Och på vad? TU:s jurister reder ut frågorna.
Ladda ned “Rätt i annonsen”
Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken “Rätt i annonsen”, som snabbt och lätt ger juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
