Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Ny dom påverkar annonsering för vin
I slutet av oktober kom en dom som påverkar annonseringen för vin. Beslutet gäller Winefinder och deras tjänst där de levererar viner hem till konsumentens dörr.
Får vapen synas i annonser?
Är jaktsäsongen på gång? Vad gäller då för annonsering av vapen och vapentillbehör? TU reder ut vad som gäller.
Nya regler om distansavtal, abonnemang och ångerrätt
Den 1 maj 2020 ändrades distansavtalslagen. De nya reglerna påverkar till viss del sättet för att ingå abonnemangsavtal och för ångerrätten.
Bag-in-box-reklam får inte se ut som väskor
Patent- och marknadsöverdomstolen har slagit fast att det inte är tillåtet att utforma bag-in-box-förpackningar som väskor eller stugor. En konsekvens av domen blir då att det inte heller är tillåtet att i annonser för marknadsföring av vin återge sådana förpackningar.
Patent- och marknadsdomstolen fäller Ninja Casino
I förra veckan kom en dom om spelreklam där spelföretaget Ninja Casino fälldes. Domstolen höll med Konsumentombudsmannen, KO och fann att 20 uttryck inte var måttfulla. Bland annat slog domstolen fast att uttryck som ”snabba cash”, ”blixtsnabbt” och ”inom 5 minuter” inte kan anses måttfulla. TU analyserar domen.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
