Spel och lotterier
Den 1 januari 2019 upphörde det svenska spelmonopolet. Det är sedan dess tillåtet att erbjuda och marknadsföra spel för bolag som har tillstånd för detta (licens) från Spelinspektionen. Vid marknadsföring av spel ska måttfullhet iakttas. Reklamen får heller inte rikta sig till personer under 18 år. Vid överträdelser av spellagen ansvarar i första hand annonsören. Men även den som bidragit till marknadsföringen, som en sajt eller en tidning, kan i vissa fall bli medansvarig. Utöver den reglering av marknadsföringen som finns i spellagen så finns självreglering inom branschen. TU har för sina medlemmar tagit fram en särskild rekommendation.
![](https://tu.se/wp-content/uploads/2018/03/Resurs-2@2x.png)
TU säger nej till höjd spelskatt
Finansdepartementet har föreslagit en höjning av punktskatten på spel från 18 till 22 procent. TU avstyrker i ett yttrande.
Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
TU säger nej till mera begränsningar av spelreklamen
TU yttrar sig över finansdepartementets förslag om nya begränsningar för spelreklamen – från ”måttfull” till ”särskilt måttfull” och avstyrker förslaget.
Stopp för spelannonser slår mot journalistiken
”Dra tillbaka förslaget om hårdare regler för spelreklam” uppmanar Per Hultengård, jurist på TU, och Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel.
TU avstyrker reklamförbud för spel i vissa kanaler
TU har yttrat sig över den statliga spelmarknadsutredningen (SOU 2020:77) ”Ökat skydd och stärkt reglering på den omreglerade spelmarknaden”(Fi 2021/00300).
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
![](https://tu.se/wp-content/uploads/2016/03/JHP4262-Edit-172x300.png)