Spel och lotterier
Den 1 januari 2019 upphörde det svenska spelmonopolet. Det är sedan dess tillåtet att erbjuda och marknadsföra spel för bolag som har tillstånd för detta (licens) från Spelinspektionen. Vid marknadsföring av spel ska måttfullhet iakttas. Reklamen får heller inte rikta sig till personer under 18 år. Vid överträdelser av spellagen ansvarar i första hand annonsören. Men även den som bidragit till marknadsföringen, som en sajt eller en tidning, kan i vissa fall bli medansvarig. Utöver den reglering av marknadsföringen som finns i spellagen så finns självreglering inom branschen. TU har för sina medlemmar tagit fram en särskild rekommendation.
TU säger nej till Lotteriinspektionen och Förvaltningsrätten!
Förvaltningsrätten i Linköping har i tre domar uttalat att den anser att det s k främjandeförbudet i Lotterilagen är förenligt med EU-rätten. De aktuella domarna avser länkning till utländska spelbolag på Aftonbladets och Expressens nätupplagor samt reklam för...
Spela inte bort tidningarna!
Presstödet uppgår årligen till ungefär en halv miljard kronor. Samtidigt får redaktionerna in dubbelt så mycket pengar från spelbolagens annonser – en intäktskälla som staten försöker strypa – trots att det tvärtom finns potential att öka. Häromveckan...
Spelannonserna – uppdaterade rekommendationer
TU:s rekommendationer till våra medlemsföretag om spelannonsering har nu förtydligats efter att det kommit en del frågor och synpunkter. Rekommendationerna har uppdaterats enligt detta. TU:s SPELANNONSREKOMMENDATION A) Spelannonserna ska inte: 1) riktas mot underåriga...
TU-rekommendation om spelannonser
Regeringen har aviserat att man kommer att tillsätta en utredning som ska lämna förslag till en ny spelreglering. Det är ett välkommet beslut. Bort från spelmonopol och mot ett licenssystem, där alla spelaktörer – statliga som privata, svenska som utländska – ges...
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se