Medieetik
Den svenska tryck- och yttrandefriheten innebär en mycket vidsträckt frihet för medier att framföra vilka åsikter de vill och att föra ut de nyheter de anser intressanta. Men friheten är inte obegränsad. De lagar som ger friheterna för medierna ger också enskilda skydd mot till exempel ärekränkning.
Etiska regler för publicistisk verksamhet i någon form har funnits sedan 1923. Publicitetsreglerna är tumregler som ger anvisningar rörande publicistiska beslut, inte lagregler. Reglerna syftar till att ge den enskilde skydd mot publicitetsskador, utöver det som lagen erbjuder. Medieombudsmannen och Mediernas Etiknämnd använder de etiska reglerna som hjälp vid bedömningar >>
Därför hänger medier inte ut misstänkta brottslingar
Metros artikel om en sajt som hänger ut brottslingar och deras offer har mötts av starka reaktioner. Medierna misstänks numer för att mörka. Vårt svar är tydligt. Vi tar hänsyn, vi dömer inte, skriver TU – Medier i Sveriges vd Jeanette Gustafsdotter i Metro.
Intresserad av pressetik?
Den svenska tryck- och yttrandefriheten innebär en mycket vidsträckt frihet för tidningar och andra medier att framföra vilka åsikter de vill och att föra ut de nyheter de anser intressanta.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se