Medieetik

Den svenska tryck- och yttrandefriheten innebär en mycket vidsträckt frihet för medier att framföra vilka åsikter de vill och att föra ut de nyheter de anser intressanta. Men friheten är inte obegränsad. De lagar som ger friheterna för medierna ger också enskilda skydd mot till exempel ärekränkning.

Etiska regler för publicistisk verksamhet i någon form har funnits sedan 1923. Publicitetsreglerna är tumregler som ger anvisningar rörande publicistiska beslut, inte lagregler. Reglerna syftar till att ge den enskilde skydd mot publicitetsskador, utöver det som lagen erbjuder. Medieombudsmannen och Mediernas Etiknämnd använder de etiska reglerna som hjälp vid bedömningar >>

Zlatan-domen i Värmlands tingsrätt

Domen i Värmlands tingsrätt i förtalsmålet mellan Zlatan Ibrahimovic och den tidigare friidrottskaptenen för Sverige m m, Ulf Karlsson, har gett upphov till påståenden och debatt. Ulf Karlsson fälls för grovt förtal för de uttalanden han gjorde vid en allmän...

läs mer

Historiskt beslut för medieetiken

Utgivarna lämnar nu in begäran till kulturdepartementet om att gå från nuvarande pressetiska systemet till ett nytt medieetiskt system, enligt ett pressmeddelande. Utgivarna begär att regeringen utreder möjligheten att ändra villkoren i Sveriges Radio, SVT, UR och...

läs mer

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se

Pin It on Pinterest