Alla pratar om Clubhouse? Eller? TU frågar Svenska Dagbladet, Mitt i, Dagen, Upsala Nya Tidning, Vestmanlands Läns Tidning och Kristianstadsbladet om de använder ljudappen?

SVENSKA DAGBLADET

”Jag gick in i Clubhouse i veckan, och än så länge är det lite för tidigt att bilda mig en personlig uppfattning. På SvD har vi uppmärksammat Clubhouse i vår journalistik såväl inom ramen för Kultur som Näringsliv, och jag ser att det är en hel del av mina kollegor som testat appen. Som fenomen är Clubhouse intressant, och ljud är ju verkligen en megatrend, så jag och vi kommer förstås att följa utvecklingen. Denna hajp kan ju gå åt flera håll och än så länge är det en rätt svårnavigerad app som kräver en hel del tid och uppmärksamhet för att hitta intressanta samtal i den stora mängden rum och teman”, säger chefredaktör Anna Careborg.

SvD-chefen ser flera möjligheter med Clubhouse utifrån ett journalistiskt perspektiv.

”Vi har redan citerat till exempel Elon Musk när han varit i samtal i appen, och det lär bli fler tillfällen att plocka upp resonemang och citat på liknande sätt, precis som redan sker i andra mer etablerade sociala nätverk om personer som Musk fortsätter att vara inne även när hajpen lagt sig. Vad gäller redan kända namn så kan man ju likna appen vid de paneler som brukar hållas vid konferenser, men med skillnaden att det kan finnas en tidsfaktor som gör att samtalen kan hållas ännu bättre tajmingmässigt, omedelbart i anslutning till ett skeende eftersom det krävs så lite för att skapa ett rum och samla intressanta röster. Att det bara är ljud kan ju förhoppningsvis också leda till att kvaliteten på själva samtalen och innehållet hamnar i fokus.”

Anna Careborg funderar också på om SvD ska moderera egna samtal:

”Ett annat användningsområde är förstås att vi utifrån journalistiken kan initiera samtal om olika ämnen – och därigenom få in olika perspektiv, idéer och information som kan berika såväl innehållet före publicering som samtalen efter att vi publicerat något. Här tänker jag spontant att det spelar roll hur stort Clubhouse blir, just nu är det ju bara en bråkdel – varav många har liknande bakgrund och perspektiv – som är inne.”

 DAGEN

”Vi är inte på Clubhouse än eftersom ingen lyckats bli inbjuden. Smart buzzing-strategi måste jag ändå säga. Jag tänker att vi absolut skulle testa att arrangera något som är innanför vår nisch. I skärningspunkten mellan tro och samhälle. Men då rimligt att det finns en strategi kring vad som gäller på plattformen och för hur vi använder den. ’Sparas samtalen?’ är en fråga som dyker upp till exempel”, säger chefredaktör Felicia Ferreira.

 MITT I

Nej, alla pratar inte om Clubhouse. Jag fick googla för att fatta vad det handlade om. Verkar otroligt fjantigt och skulle jag få en ’exklusiv inbjudan’ så säger jag som Groucho: ’I refuse to join any club that would want have me for a member’”, säger chefredaktör Joakim Fransson.

 UPSALA NYA TIDNING

”UNT har ingen strategi för Clubhouse än, men till veckan ska vi ställa oss frågan om poddinspelning där? Är osäker på hur många av våra läsare som är på plats ännu, det känns som många mediemänniskor i starten. Med tiden tycker jag poddinspelning med ökad interaktivitet med lyssnarna känns som ett givet format. Återstår att se om målgruppen hittar dit”, säger chefredaktör Kalle Sandhammar.

VESTMANLANDS LÄNS TIDNING

”Nej, varken jag eller VLT är med. Vi har inga planer på att ansluta, i nuläget ser jag inte att det är relevant för oss att initiera samtal i Clubhouse. Vi avvaktar”, säger chefredaktör Daniel Nordström.

KRISTIANSTADSBLADET

”Jag har alldeles nyss installerat appen. Kristianstadsbladet har inte testat Clubhouse och har inga omedelbara planer på att göra det. Det är så nytt för oss att vi inte riktigt förstår potentialen och heller inte konsekvenserna, tänker bland annat på medieetiken och utgivarrollen”, säger chefredaktör Jörgen Svensson.

”Jag kan tänka mig att det skulle kunna funka när det finns lokala debatter kring till exempel extern handel eller badhusbyggen. Kanske viss politisk debatt kan funka. Definitivt som snack kring lokal sport, som när IFK Kristianstad eller Kristianstad IK spelar. Både före och efter matcher.”