TU har tagit fram ett dokument med bakgrund, definitioner, juridisk information och praktiska rekommendationer kring Behavioral Targeting. Dokumentet är framtaget i samråd med en referensgrupp med representanter från Bonnier, Helsingborgs Dagblad, NTM, Mediekompaniet, Schibsted och Stampen. Riktlinjerna följer delvis de internationella riktlinjer som tagits fram av IAB, Interactive Advertising Bureau.

Syftet med rekommendationerna är att skapa en grund för ett respektfullt och långsiktigt arbete med Behavioral Targeting. Vi betraktar det som ett levande dokument som vi kommer att arbeta vidare med och som vi gärna tar emot synpunkter på. pdf Ladda ner rekommendationerna här

Bakgrund
Det finns idag större möjligheter än någonsin för företag som finns på nätet att samla in och analysera data om användares demografi, intressen och beteenden. Informationen kan användas för att skräddarsy och anpassa innehåll, tjänster och annonser efter användares preferenser och beteendemönster. Ett samlingsbegrepp för olika sätt att rikta innehåll och/eller annonsering på internet utifrån användares beteendehistorik är Behavioral Targeting.

Behavioral Targeting möjliggör både effektivare annonsering och mer relevant redaktionellt innehåll. Men möjligheten att spara information om användare aktualiserar också juridiska och etiska frågeställningar om integritet och säkerhet. Det är mot den bakgrunden som TU:s rekommendationer tagits fram.