På fredag inleds fotbolls-EM 2016 i Frankrike.

TU vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, ordet ”EM”, ”UEFA euro 2016”, bilder på landslagströjor, bilder på fotbollsspelarna, emblem, maskotar, fotbollar med emblem m m eller annat som är kopplat till fotbolls-EM på annonsplats.

Annat än via tillstånd från UEFA/Fotbollförbundet eller sponsorer/partners som har rätt att ge tillstånd.

UEFA (den europeiska varianten av FIFA/Internationella Fotbollförbundet) har registrerat (eller anser sig i varje fall ha skyddat) i princip allt som går att associera med kännetecken för fotbolls-EM.

En vanlig fråga i fotbolls-EM-tider brukar vara om en restaurang i en annons får skriva att de visar EM-fotboll. Detta är ok, men annonseringen måste vara neutral, d v s endast innehålla information om sändningarna och får inte innehålla figurvarumärken/annat, som kännetecken för fotbolls-EM eller andra liknande symboler. Ange hellre bara vilken/vilka matcher det avser.

TU vill dock framhålla att vad som angetts ovan naturligtvis inte är något som helst hinder för att använda varumärken och begrepp på redaktionell plats.