Efter ishockey-VM kommer nu fotbolls-VM och TU vill då påminna om att Internationella Fotbollsförbundet (FIFA) har registrerat en lång rad symboler, logotyper och ord som skyddade varumärken. Det innebär att dessa varumärken inte får användas i kommersiell annons utan tillstånd från FIFA.

De viktigaste symboler, ord och varumärken som skyddats – och sålunda inte får användas i marknadsföring – som man bör känna till är:

– Den officiella fotbolls-VM-symbolen/emblemet

– Den officiella fotbolls-VM-maskoten

– Den officiella fotbolls-VM-postern

– Fotbolls-VM-bucklan

– Orden ”2018 FIFA World Cup Russia”

– Orden “World Cup”

– Orden “World Cup 2018”

– Orden “2018 FIFA World Cup”

– Orden FIFA World Cup”

– Orden “Football World Cup”

Ytterligare information från FIFA finns på denna länk.

TU vill dock understryka att det självfallet inte finns något hinder mot att använda dessa kännetecken och ord på redaktionell plats.

Per Hultengård, Chefsjurist, TU – Medier i Sverige

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.