På fredag inleds vinter-OS i PyeongChang.
TU har fått flera frågor om annonsering och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar med mera – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.
Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har registrerat de olympiska ringarna, SOK:s emblem, OS-facklan, maskotar, liksom begrepp som ”OS”, ”Olympiad”, ”olympisk”, ”Olympia”, ”Citus Altius Fortius” eller hänvisningar till enskilda olympiska spel, t ex begrepp som ”Tokyo 2020”. Detsamma gäller annat som skapar en association till det olympiska, till exempel bilder från OS-arenor eller på OS-truppen.
En annan vanlig fråga i OS-tider brukar vara om en restaurang i en annons får skriva att de visar OS-sändningar. Detta är ok, men annonseringen måste vara neutral, d v s endast innehålla information om sändningarna och får inte innehålla figurvarumärken, som OS-ringarna eller andra liknande symboler.
TU vill dock framhålla att vad som angetts ovan alltså endast gäller kommersiella ytor och naturligtvis inte är något hinder för att använda varumärken och begrepp på redaktionell plats.