Om några veckor inleds vinter-OS i Sotji. TU vill påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken, de olympiska ringarna, emblem, maskotar m m som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats.

Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har registrerat de olympiska ringarna, SOK:s emblem, OS-facklan, maskotar, liksom begrepp som “OS”, “Olympiad”, “olympisk”, “Olympia”, “Citus Altius Fortius”. Skyddet omfattar även hänvisningar till andra olympiska spel, t ex begrepp som “Rio 2016”.
Detsamma gäller annat som skapar en association till det olympiska, t ex bilder från OS-arenor eller på OS-truppen.

En vanlig fråga i OS-tider brukar vara om en restaurang i en annons får skriva att de visar OS-sändningar. Detta är ok, men annonseringen måste vara neutral, d v s endast innehålla information om sändningarna och får inte innehålla figurvarumärken, som OS-ringarna eller andra liknande symboler.

TU vill dock framhålla att vad som angetts ovan naturligtvis inte är något hinder för att använda varumärken och begrepp på redaktionell plats.